fredag 30 september 2016

Fortsatt läsning

Jaha, hur känns det med läsningen nu då? Några berättade att det känns lättare och lättare, nu när ni är "inne" i boken. Känner ni så allihopa?


Har ni några uttryck från romanen som ni kan dela här på bloggen? Vad har ni funderat mycket på?


På måndag delar vi in oss i grupper, så läs så mycket som möjligt till dess. Här finns lite hjälpfrågor som ni kommer att kunna ha till hjälp i analysen:




Kapitelanalys ”Stjärnlösa nätter”


 


Handling


  • Berätta kort om handlingen i kapitlet, ca. 5-8 meningar.
  • Vilken händelse/del av kapitlet kommer ni att minnas? Varför?


 


Inledning och avslutning


  • Hur börjar kapitlet?
  • Hur slutar kapitlet?
  • Kopplas dessa ihop på något sätt?
     


Personer


  • Vilka personer finns med här och hur beskrivs de? Skriv med egna ord!
  • Vilka känslor har personerna här? Varför känner de så?
  • Är beskrivningarna tydliga eller måste vi dra egna slutsatser?


 


Miljön


  • Var utspelar sig kapitlets handling?
  • Hur beskrivs platserna?


 


Tid


  • När händer det?
  • Under hur lång tid händer det? Hur kan ni veta det?
  • Hoppar händelserna mellan olika tider?


 


Stämning


  • Vilka olika stämningar finns i kapitlet? Motivera genom att koppla till boken!


 


Språk


  • Hur är språket?


  • Dialoger?
  • Långa eller korta meningar?
  • Ålderdomliga ord?
  • Slang?
  • Bildspråk - Liknelser och metaforer?
  • Monologer?


Ge exempel från kapitlet!


 


Berättarperspektiv


  • Vem berättar och vad vet den om personerna och platserna?
     


Budskap


  • Kan ni se något budskap i kapitlet – alltså, vad vill författaren visa oss?


 


 


 


Mer tips om novellanalys från:




 


Mall för novellanalys (inklusive ett och annat kort exempel på ”svar”)


Var utspelar sig novellen? I en stad? På landet? I vilket land? Inomhus? Utomhus?
[exempel på svar: Novellen utspelar sig i England, det verkar vara en liten by några mil norr om London. Berättelsen utspelar sig framförallt i två hus, ett fint stort nybygge och ett gammalt slitet slott.]


När och hur länge utspelar det sig? I nutid/dåtid/framtid? Under nån timma? I flera år?
[exempel på svar: Novellen utspelar sig på 1930-talet, under tre sommardagar.]


Vilka aktörer deltar i novellen, och hur beskrivs de? Huvudpersoner, bifigurer? Vilka relationer har de till varann?
[exempel på svar: Två tvillingsystrar har huvudrollen, Jackie (flamsig och skämtsam) och Christie (allvarsam). Deras mamma (sträng och orättvis) och familjens hund Gandalf (halvblind men pigg) är bifigurer.]


Nämn en viktig händelse (eller händelser eller händelsekedja) i novellen. Varför är detta viktigt?
[exempel på svar: Christie snavar på Gandalf och slår sig så att hon svimmar. Jackie får panik och boxar till Gandalf så att han ramlar ned i en damm och drunknar. Sen försöker hon väcka Christie, som vaknar och blir arg och ledsen när hon hittar Gandalf i dammen. Detta är viktigt eftersom det förändrar tvillingarnas relation till det sämre, och Jackie får dåligt samvete.]


Vilken tanke eller idé tror du att författaren försöker förmedla? Seriösa författare skriver oftast för att de vill säga något till läsaren – försök komma på vad det kan vara.


Vem är novellens berättare? En av aktörerna, eller en ”allvetande, utomstående” berättare?
[exempel på svar: Det är en ”allvetande” berättare, som berättar i tredje person – t ex ”Hon åt pistageglass”, inte ”Jag åt pistageglass”, vilket ju är första person.]


Några övriga trix som författaren använder sig av? Kanske använder författaren korta meningar för att ibland höja tempot i berättelsen? Eller symboler, som t ex att en vit duva flyger förbi (står ofta för hopp eller fred eller godhet)? Använd din fantasi och analysförmåga för att blottlägga några av författarens olika tekniker.


Är det en klassisk novell eller en snapshot-novell? (Mer info om detta hittar du i slutet av min artikel: ‘Vad är en novell’)


Gillade du novellen eller inte? Och varför? Svara ärligt och försök motivera så gott du kan. Det är tillåtet att berätta hur du känner inför novellen, här handlar det inte bara om fakta. Precis som med musik, man känner ju vad man gillar eller ej, och ungefär varför.
Trevlig helg! /Sofia och Liselotte
 

7 kommentarer:

  1. Ayman32

    Att läsa romanen, är en sak man kan göra när som helst, men att fråga lärarna är den bästa saken att göra. Jag har lärt mig t.ex. skillnaden mellan adverb och satsadverbial.

    På högsta hugg är ett bra uttryck.

    Jag har läst analysen, så jag inte tror att den inte är svår. När jag klarar romanen, ska jag fundera mer på kapitelanalys.

    Är "Jag har läst analysen, så jag inte tror att den inte är svår.” rätt?

    SvaraRadera
  2. "I högsta hugg"?
    Så här blir din mening:
    Jag har läst en analys(eller analysfrågorna eller vad syftar du på?), så jag tror inte att den är svår att göra. Eller tycker du att det verkar svårt? I så fall: ...och jag tror att den är svår. Det känns som att "och" är ett bättre bindeord här.

    SvaraRadera
  3. Ayman32

    Jag tackar dig av hjälp.
    Jag tror att i högsta hugg betyder att man ska slå något och att man är redo.

    Tallstugan är en bra sida.

    Jag har en fråga.
    Är "Jag tackar dig av hjälp." rätt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tackar dig för hjälpen, ska det vara. Nja, i högsta hugg betyder något annat. Du får försöka igen. 😊

      Radera
    2. Ayman32
      Tack Lisa!

      Jag har läst en sida i Tallstugan som står i den att: "Av" används också före andra substantiv
      som talar om varför man gör eller vet något.
      Ex.
      skrattar av glädje
      blir sjuk av sorg
      vet/förstår något av erfarenhet

      träffar någon av en händelse
      knuffar någon av misstag (Men: med avsikt, med mening)

      dör av svält
      lider av en sjukdom (Jfr lider för något = får problem)
      njuter av musik

      länken till sidan.
      http://tallstugan.se/0176.aspx

      Radera