fredag 16 september 2016

Här är citaten

Här kommer citaten som ni ska välja mellan idag! Ni ska alltså välja ett av dem och skriva en läslogg/reflektion med förklaring på ca 1/2 sida på datorn i storlek 12. Uppgiften ska lämnas in på Fronter när lektionen är slut idag:




Citat 1


Kari och Zoran var inte bara mina bröder. De var mina liv, min högra respektive vänstra lunga.


(Stjärnlösa nätter, sidan 10)


 


 


Citat 2


Innan någon hann njuta av stunden eller att maten hunnit falla ner i magsäcken, riktade Far sin bestämda blick mot mamma.


”Upp med dig och duka av nu.”


”Men låt oss njuta och vila en stund efter maten.” Mamma satt snett bakåtlutad på rumpan med benen utsträckta.


”Det räcker nu. Upp med dig och duka av säger jag!” skrek Far.


(Stjärnlösa nätter, sidan 12)


 


 


Citat 3


Utkastad hemifrån och utan någonstans att ta vägen blev jag hemlös vid bara nitton års ålder.


(Stjärnlösa nätter, sidan 18)


 


 


 


Citat 4


Men sedan hon hade tagit ut skilsmässa fem år tidigare hade jag inte pratat med henne. Jag tyckte att hon hade svikit vår familj och övergivit sina barn. När hon lämnade oss gick min värld i miljoner bitar och var omöjlig att reparera.


(Stjärnlösa nätter, sidan 18)


 


 


Citat 5


Efter alla år var jag i princip immun mot hans negativa kommentarer. Jag svalde dem för den här gången och förlät honom på grund av den stundande Irakresan.


(Stjärnlösa nätter, sidan 21)


 


 


Citat 6


Far hade tidigare berättat att en av hans vänner hade bilat ner till Irak med sin familj. De hade sovit i bilen och under natten blivit rånade på allt de ägde.


(Stjärnlösa nätter, sidan 21)


 


 


Citat 7


Jag borde ha sagt nej. Men det fanns inte tid att tänka efter.


(Stjärnlösa nätter, sidan 24)


 


 
/Sofia och Liselotte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar