torsdag 1 september 2016

Berättelseskrivningen är i full gång

Idag jobbade ni vidare med era berättelser. Några har kommit lite längre och några är precis i inledningsstadiet. Vi sa i alla fall att innan lektionen på måndag, ska alla ha lämnat in sina berättelser på Fronter.


Jag satt med några av er och kollade lite på era texter och vi fick möjlighet att prata grammatik, skrivregler, ordval o.s.v. Om ni har funderingar, så ta med er det till Liselotte imorgon. Jag säger till henne att hon ger tid till er, som jag inte hann med idag, i första hand. Allmänt kan jag ge följande tips i ert skrivande:


- Tänk på vilken tid ni skriver i, så att ni håller samma tempus hela vägen
- Var noga med böjningsformer på adjektiv och substantiv
- Kolla så att inte några meningar är för långa eller för korta
- Använd er av webbsidan www.synonymer.se för att variera era ord


Vi ses på måndag, för imorgon åker jag till Stockholm efter lunch. Jag kommer inte vinna loppet, men jag ska försöka slå min tid från förra året!:)


Ha det bäst!
/Sofia

14 kommentarer:

  1. För mig går ganska bra tror jag. Jas ska absolut få tips av Liselott för att min text ska ser ut bra. Jag tror att jag kommer blir klar imorgon om Liselott hinner och kolla på min text och säga några tips.
    Det spel ingen roll om du inte viner det är bra att du ska försöka, men lycka till ändå.
    Ali

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32
      Du ska skriva en bra berättelse Ali.
      Du skriver bra, men tiden är så kort.
      Hoppas att du hinner lämna inom kort!

      Radera
  2. Ayman32
    Den var en bra tid med dig Sofia. Jag lärt mig lite mer om adveren, adjektivet och verbformerna.
    Tors mening hadde bra förbättring och några satser.
    senonymer.se är en bra sida, och det är väldigt nyttigt att använda.
    Hoppas att du vinner imorgon!
    Vinna eller försvinna!

    SvaraRadera
  3. Det gick ganska bra med mig idag, men hittills är jag inte klar med inledning :(. Så jag ska sitta idag på kvällen och försöka att skriva hur mycket jag kan💪

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra kämpat! Hoppas du fick till din inledning och skrev så mycket som du kunde!:) Det finns ju lite mer tid kvar!

      Radera
  4. Ayman32
    Idag lärde mig många bra regler från Lisas rättning t.ex man skriver jättebra, jättedålig, jättevarm osv, medan Jag kände att participformen är jätteviktig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32
      Man bör studera verbformerna, innan börjar studera presentparticipen och perfektparticipen.

      Radera
  5. Ayman32
    Jag har sett "Arkiv" och har hittat många intressanta informationer i "Grammatik och skriv regler".
    Alla kan hitta nyttiga informationer i "Arkiv".

    SvaraRadera
  6. Ayman32
    Jag har försökt översätta en poesi, men den var supersvår.
    mina kamrater som förstår arabiska, kan ni hjälpa mig med översättningen?

    قَصِيْدَةُ هَجَرَ الْحَبِيْبُ لِلْشَاْعِرِ مُصطفى آغَا

    هَجَرَ الحَبِيْبُ, وَ مْاْ دَرَىْ مِنْ بَعْدِ هَجْرِهِ, مَاْ جَرَىْ
    إِنَّ المَحَاْجِرَ بَعْدَهُ مِنْهَاْ جَرَىْ, مَاْ قَدْ جَرَىْ.
    يَاْ أَيُّهَاْ الْوَاْشِي الّذِيْ دَسَّ الدَّسَاْئِسَ وَ اِفْتَرَىْ
    خَفْ رَبَّكَ الْأَعْلَىْ وَ مَنْ خَلَقَ الْمِلَاَحَ وَ صَوَّرَاْ
    إِنْ شَبَّ لِيْ شَغَفٌ فَمَاْ كُنْتَ الْمُفَرَّدَ فِي الْوَرَىْ
    إِنَّ الرَّشَاْقَةَ وَ الْبَهَاْ مَلَكَاْ النُّفُوْسَ كَمَاْ تَرَىْ
    نَبَعَ صَبُّ رَاْحَةً كَلَّاْ وَ لَاْ الْحُبَّ اشْتَرَىْ
    لَكِنَمَاْ مَلَكَ الْهَوَىْ قَلْبَاً لَهُ فَتَصَبَّرَاْ
    وَ تَصَعَّدَتْ زَفَرَاْتُهُ لَمَّاْ الْفُؤَاْدُ تَسَعَّرَاْ
    فَإِذَاْ دَعَوْتَ عَلَىْ امْرِئٍ وَ أَرَدْتَ أَنَ يَتَدَمَّرَاْ
    قُلْ رَبِّيْ سِقْهُ لِغَاْدَةٍ فِيْهَاْ الْجَمَاْلُ تَوَفَّرَاْ
    فَهُنَاْكَ تَلْقَىْ النَّاْسُ لَاْ طَيْفَ الْعَذَاْبِ بَلْ أَكْبَرَاْ

    Min älskling utlämnade mig och visste inte vad hände efter.
    Tårarna rann mycket ut från mina ögon, efter utlämningen.

    Jag har översätt två rader, men jag vet inte om översättning var ok.

    SvaraRadera
  7. Stjärnlösa natter: jag tror att handlar in livet och kärleken. Jag tror att natten utan stjärnorna är mörkt även ett livet utan kärlek är mörkt

    SvaraRadera