fredag 9 september 2016

Egen läsning och enskilda prat

Ni fick låna böckerna idag. Hur känns det? Hur verkar språket? Vad kan ni lära er av romanen, tänker ni?


Några fick komma ut och prata lite om boken. Hur kändes det för er?


På måndag får ni studera hemma, eller studera flitigt i helgen om ni ska ha fest på måndag;) Vi ska ta emot nya elever och ha kollegialt arbete på eftermiddagen. Det blir fest det också!:)


När vi ses på tisdag, ska vi läsa kapitel 1 tillsammans och prata om vad som händer, ord och uttryck. Det kan vara bra att veta att tills tisdag kl. 10 veckan efter, alltså den 20 september, så ska man ha läst t.o.m. kapitel 4, alltså sidan 51 i originalversionen och till sidan 17 i den lättlästa. Det kommer att finnas en del lästid på lektionerna, men mest kommer ni att läsa på egen hand.


Ha nu en fin helg! Nu ska jag cykla och hämta mina barn och åka och handla glass!:)
/Sofia och Liselotte

7 kommentarer:

  1. Jag tror att språket i boken är inte så svårt, boken innehåller många nya ord som vi kan kan lära oss.
    När vi gjorde pratuppgift var Jag lite nervös på början, men sen gick allt fint :)

    SvaraRadera
  2. Ayman32

    Att läsa en vanlig bok känns roligare än e-bok. Pappers doft är som en parfymdoft och lena papperna visar orden på finare sätt än skärms ord, så romanen blir lättare att förstå.

    Jag tycker att jag utvecklade mitt språk och mina tankar när jag talade om boken med dig, alltså Det känns alltid positivt med dig Sofia.

    Nya elever är välkomna. Ni kan ta emot de på måndag och tisdag, så jag kan festa mer. ;)

    Jag tror att jag ska läsa hela romanen innan tisdag. Jag håller tummarna för det.

    Hoppas att glass var god! Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag förstår din känsla för skillnaden mellan e-bok och vanlig! Jag tycker detsamma!

      Oj vad snabbt du planerar att läsa! Tänk på att du behöver sömn också!;)

      Glassen var verkligen god i värmen!:)

      Ha det trevligt på festen!

      Radera
    2. Ayman32
      Jag tror att min förväntan var för stor. Jag tar lång tid, när jag läser.

      Trevlig natt!

      Radera
  3. Jag tror att boken är inte så kämpig för mig. Det bara uttrycken som gör svårare, för att det är svårt att förstå vad betyder uttrycken. Men i allafall är jag taggad för att läsa den här spännande roman. Jag har läst första kapitlet och det ju jättemedryckande och jag var lite nyfiken att börja att läsa andra kapitlet, men det gjorde inte jag för att ni har sagt att vi ska ha hörförstålse.
    Jag hetsade mig när jag skulle prata med Liselott, men jag blev nöjd med min resultat.
    Jag är redo inför tisdag för att läsa den vackra roman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du är taggad!:) Vi ändrade dock planen med hörförståelse, så läs på du!

      Radera
  4. Jag började läsa första kapitlet igår men händelserna och emotionell resa tvingade mig att fortsätta. Nu har jag avslutat romanen, men jag är angelägen om att läsa om och om igen.Romanen börjar med en berättelse om en omogen tonåring och slutar med en självberoende man.

    SvaraRadera