torsdag 22 september 2016

Resultat på kapitel 5 och gruppläsning

Idag blev det en del sura miner och diskussioner om de olika svarsalternativen på frågorna från igår. Det är viktigt att veta här att vi hade satt en ganska hög gräns, eftersom vi hade jobbat med texten så mycket innan, men nu blev det ändå många av er som hamnade precis under gränsen. Det jag försökte förklara var att det viktiga är att man ligger nära, för då är det inte ett så stort problem, eftersom det kommer nya chanser och det visar att man är på väg åt rätt håll. Man kan också tänka på vad man tappade en halv poäng eller en poäng. För många var det ju för att språket inte blev tillräckligt tydligt i den enda skrivfrågan på första sidan, vilket i sig inte tyder på att man inte har förstått texten, utan att man måste jobba vidare med skrivningen. Vi är medvetna om att den här romanen är ganska svår och att våra frågor ibland är lite krångliga och är man nära gränsen så ska man vara nöjd. Vi har flera elever som har fått göra slutprov på kursen och klarat den, trots att man har varit någon poäng ifrån gränsen på någon/några läsförståelser. Tänk istället på andra delar, som ni behöver lägga mer fokus på! Ödsla inte er energi på en halv poäng! Energin kan kanske behövas till att utveckla sitt ordförråd, träna grammatik, lyssna mer på svenska...


Efter den halvtimmen som vi la på att prata resultat på uppgiften, vilket jag inte hade planerat, placerade ni er i grupper om tre och ni läste tillsammans i romanen från sidan 65 till 78, vilket är de sidor som ni kommer att få diskutera imorgon. Jag ville att ni skulle högläsa och prata med varandra om texten och uttrycken i den. Detta dels för att jobba med texten och försöka förstå den bättre med hjälp av varandra och mig, men också för att ni skulle få jobba ihop er lite i grupperna, så att ni har möjlighet att känna er mer bekväma imorgon. Så, hur kändes det idag när ni läste ihop?


Imorgon kommer ni alltså att få diskutera citat som vi lärare har valt ut. Vad ska man tänka på när man diskuterar tänker ni? I kunskapskraven kan vi plocka ut följande som handlar om att diskutera:




Eleven diskuterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Eleven diskuterar utförligt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och kan då också göra välutvecklade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Eleven diskuterar utförligt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och kan då också göra välutvecklade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.




I muntlig interaktion i olika, även mer formella, sammanhang kan eleven uttrycka sig tydligt och med visst flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda i huvudsak fungerande strategier som i viss mån löser problem i och förbättrar interaktionen.
I muntlig interaktion i olika, även mer formella, sammanhang kan eleven uttrycka sig tydligt och med flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
I muntlig interaktion i olika, även mer formella, sammanhang kan eleven uttrycka sig tydligt, relativt ledigt och med flyt samt med anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda väl fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.

5 kommentarer:

  1. Ayman32

    vad engagerande skrift du skriver Sofia!
    Jag onskar att Jag bilr ännu bättre!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Ayman32

    Finns bra tips för att svara bätter på "läs mellan raderna" frågor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sök på "läsa mellan raderna" på google!

      Radera
    2. Här finns lite men jag vet inte om det är vad du söker:
      http://svenska123.se/index.php?option=com_content&view=article&id=146:att-laesa-mellan-raderna&catid=44:att-laesa-faktatext&Itemid=128

      https://m.youtube.com/watch?v=HCnmqQECclQ

      Radera
    3. Ayman32

      Tack för länkar Sofia! länkar är nyttiga!
      Jag har lärt mig att det är inte viktigt att svaret måst vara rätt. Det beror på hur jag tänker och min erfarenheter, men jag måste förklara varför skriver jag så.
      Jag har förstått mellan raderna är små iden som Författaren inte vill visa sin åsikt direkt.

      Man kan koppla den till livet. T.ex när en kvinna säger till sin man att hon fryser, bör man inte sätta på värmen, men krama henne.

      Radera