onsdag 14 september 2016

Läslogg

Imorgon ska ni få besvara några fler frågor på kapitel 2. Jag vill också att ni förbereder er hemma inför fredag, då ni kommer att få skriva en läslogg på något citat som vi lärare väljer från kapitel 1 och 2. Ni som har gjort en läslogg tidigare, vad är det för något?


Här under kan ni se ett exempel på en läslogg. Vad är det jag gör i den? Fundera på hur den är uppbyggd och vad som är viktigt när man ska skriva den här typen av text.




Läslogg


"Jag gav upp." (Stjärnlösa nätter, sidan 37)


Innan Amár känner så här har han försökt avlasta några kvinnor när han är på besök i sitt hemland genom att ta hand om disken, vilket är helt naturligt för honom. Att män och kvinnor är jämställda och delar på hushållsarbetet är en självklarhet för honom och för många av oss som vuxit upp i familjer där båda föräldrarna har haft ett arbete.


För kvinnorna som protesterar när Amár vill hjälpa dem är det ett helt annat synsätt som råder, mannen ansvarar för den ekonomiska försörjningen och kvinnan tar hand om hemmet. För dem är det så onaturligt att se en man i köket att Amár inte ens såg en minsta möjlighet till att kunna få sin faster att förstå och låta honom fortsätta.


För mig är det en omöjlig tanke att leva ett liv utan jämställdhet. Från barnsben har jag sett hur mina föräldrar, mor- och farföräldrar och kompisars föräldrar tagit ett eget ansvar för hushållet. Det har alltid varit båda som har jobbat och den som kom först innanför dörren, kvinnan eller mannen, började med middagen och tog hand om disk och tvätt. Könet har aldrig haft en betydelse för vad man gör hemma, utan det viktiga har alltid varit att hjälpas åt i alla lägen.


/Sofia
 

6 kommentarer:

  1. En läslogg är en text som vi undrar och tänker högt om texten. Vi ska tänka över och diskutera vad vi har läst. Vi kanske känner igen oss i en situation i boken, eller så blir vi påverkat över en händelse. Vi kan länka en fras eller mening med vårt liv eller med ett koncept som den texten handlar om.

    SvaraRadera
  2. jag kommer ihåg att vi plockade ut några meningar, som är viktiga eller påverkar oss. sedan skrev vi om och expanderade dem t.ex. skrev vi vad författare tänker och tycker och vad vi tänker också , och kan vi förklara lite om karaktärs situation.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Ayman32
    Det är ett exempel Sofia!
    Jag ska kolla på fler exempel.
    Tack för du bryr sig!

    SvaraRadera