tisdag 13 september 2016

Uttryck från kapitel 1 och läsning med muntliga frågor

Idag började vi med att prata om några speciella uttryck från kapitel 1 av romanen och sedan högläste jag första kapitlet i den snabblästa versionen och vi såg att mycket saknades där om man jämför med originalversionen, t.ex. stod det väldigt lite om lägret och ingenting om middagen, som var en stor del i originalversionen.


Ni fick sedan högläsa en del var från romanen och vi pratade om ord och innehållet. Jag försökte ställa liknande frågor som ni kommer att få på kapitel 2 imorgon. Tänk på att alltid svara med egna ord, så att ni inte skriver av exakt från boken, utan visar att du förstår.


Vi pratade om många stora frågor som handlar om relationen mellan barn och föräldrar och varför det blev så här mellan Amár och hans Far. Att skriva Far med stor bokstav är ju något som Arkan gör i hela romanen och någon av er tänkte att det handlar om respekten han känner idag för sin pappa.


Tills imorgon är det bra att läsa kapitel 2 extra noga och titta på uttrycken i inlägget innan. På lektionen kommer ni att läsa kapitlet tillsammans, men det är bra om ni är förberedda till viss del innan. Ni kommer också att få i uppgift att besvara några frågor som är kopplade till kapitlet. På torsdag blir det ytterligare frågor på samma kapitel.


Vi ses! Bra jobbat!
/Sofia

2 kommentarer:

  1. Idag var lektion jätteroligt oavsett jag var lite trött. Jag kan använda ord oavsett på den meningen. Sofia glömmer inte att kyss är två gånger 😚😚,och du gav till mig bara kapitel 1. Vad ska jag göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha.. Ja det är inte lätt att hälsa rätt! :)

      Jo, du har fått båda kapitlen! Kapitel 2 kommer efter 1 i häftet. Du ska börja läsa på sidan 15 och sedan fram till 24.

      Radera