söndag 4 september 2016

Gemensam romam

Idag ska vi smyga igång arbetet med en roman som vi ska jobba gemensamt med i ungefär 5 veckor. Innan ni vet något om den och utan att ni tar reda på något mer, så vill jag att ni funderar och skriver lite vad ni tänker om romanens titel. Den är Stjärnlösa nätter. Vad tänker du när du hör det? Vad betyder det? Vad skulle den här romanen kunna handla om, tänker du? Första uppgiften på lektionen idag är att ni ska skriva lite här på bloggen om det. Tänk på att försöka förklara hur du tänker, alltså ha med dig frågan varför när du förklarar! Läs alltså bara titeln och skriv utifrån det!


/Sofia

15 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. jag tror den handlar om handelsmän som missade vägen på grund av det fanns inte stjärnor

    SvaraRadera
  3. Jag tror att den berättelse berättar om något som har ont i sitt hjärta och hans flickvän lämnade honom själv så han beskrev sitt liv samma sky utan stjärnor och det symboliserar till mörkt och ledsen

    SvaraRadera
  4. Romans namnet betyder en himmel utan stjärnor på nätterna. Kanske romanen handlar om kärlek. Jag tror den handlar om en man som älskar nån kvinna men den kvinna har ingen känslor för honom eller tvärtom. Kanske i slutning kommer dem blir kär i varandra.

    SvaraRadera
  5. Det finns människor i livet liksom stjärnorna, alltså de som lyser livet när man känner sig trött över sitt liv. Jag tror att boken handlar om en person hade en jätte svårt och dunkel period, alltså som en natt utan stjärnorna, då hade han ingen person avlastade honom eller hjälpte honom.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att nätter betyder problem och stjärnor betyder förhoppning. Och så tänker jag att det finns en person som har många problem i sitt liv och den här personen inte kan lösa sina problem, så han blir utan förhoppning.

    SvaraRadera
  7. Jag tänker på en kall natt med åska och det var regn med grå himmel. Jag känner mig ensam och rädd. Stjärnlösa nätter betyder en natt utan stjärnor på himlen. Jag tror att den skulle handla om en kille som är ensam ute sent på natten utan att ha familj och han tittar upp i den Stjärnlösa nätter.

    SvaraRadera
  8. Det betyder att himlen inte har stjärnor och det finns et besvär. Men när jag hör en sådan rubrik tänker jag att det finns någon har ett problem. jag tycker att den här romanen språkas vid en förrymd fånge och han flyr från polisen.

    SvaraRadera
  9. När jag läste romanens titel, trodde jag att det handlar om hopplös person som livet blir besvärligt för honom, på grund av ett problem, en misslyckad romantisk relation eller kanske något annat.
    Så han beskriver sitt liv som mörka nätter.

    Ahmad Murad

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. De tjärnlöss nätterna innebär att man har förlorat sin vägledning i livet och kommer att drabbas av många problem i hans väg. Han kommer att uppleva många hinder utan en hjälp, även från de närmaste människorna.
    Stjärnor ger oss ljus som är vår guide i livet. De leder oss till vårt mål. Nätter står sig för livet och de okända saker som väntar oss i våra resor i livet,de upplyser våra val på det.

    SvaraRadera
  12. Ayman32

    När jag läser "Stjärnlösa nätter" titeln, tänker jag om romanen handlar om dåligt liv, eller den är en detektivroman.
    Jag tror att romanen handlar om någonting dåligt, därför att stjärnlösa nätter betyder nätter utan ljus och många dåliga saker händer under mörkret.

    Men jag kan tänka på annat sätt "kärleks sätt".
    Jag kan säga att det kan handlar om kärlek på något vis.

    SvaraRadera
  13. När jag tittade på rubriken tänkte jag kanske det en roman som handlade om mycket olika problem därför att kände jag association med svart nätter men utan stjärnor i himlen. Jag tycker att det kan en person som kan stjäla på natten. Olena

    SvaraRadera
  14. Jag tror att det kommer handla om stjärnlösa nätter. Stjärn saknas på nätter. Himlen kan vara mörkt utan stjärna. Det kan handla också om kärlek. utan kärlek livet kan bli svårt.

    SvaraRadera