torsdag 15 september 2016

Frågorna idag och sal V1 imorgon

Idag jobbade ni hela lektionen med frågor där ni skulle läsa mellan raderna och reflektera. Hur kändes det? Några tyckte att det var ont om tid, men som jag sa, att imorgon ges en ny möjlighet att reflektera, då ni ska skriva en egen läslogg.


Läs alltså mitt exempel på hur en läslogg kan se ut och ni har två bra förklaringar av Suzi och Basem i kommentarerna. Det handlar alltså om att koppla ett citat till sig själv och dessutom förklara lite mer om boken utifrån citatet. Ni kommer att få sju citat från kapitel 1 och 2 som vi lärare har valt ut och er uppgift är att välja ett citat att reflektera runt. Välj det som ni anser passar er bäst. Jag kommer att publicera citaten här på bloggen ungefär kl. 12 imorgon. Vi måste också byta sal imorgon, eftersom SFI har Trafikdag i M1 och M2. Vi får ta V1, så kom dit. Jag tar dit datorer så att det räcker till alla!


Det är det här vi kommer att bedöma i din text:




I skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. Eleven kan även formulera sig med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.
 
I skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativt varierat, tydligt, sammanhängande och relativt strukturerat. Eleven kan även formulera sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
 
I skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig varierat, tydligt, sammanhängande och strukturerat. Eleven kan även formulera sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
 
 


Eleven diskuterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Eleven diskuterar utförligt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och kan då också göra välutvecklade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
Eleven diskuterar utförligt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och kan då också göra välutvecklade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

10 kommentarer:

  1. Ayman32
    Bedömnings schemat är inte lätt.
    Hoppas att jag kan klara mig imorgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske inte är lätt att förstå bedömningen, men jag tror att du fixar det. Det handlar om att reflektera (berätta om sina tankar och motivera) och att språket ska vara ganska tydligt, varierat och hänga ihop med bra bindeord, så att det känns bra att läsa det ni skriver. Det blir väl inte så svårt?;)

      Radera
  2. Ayman32

    Innan Amár känner så här har han försökt avlasta några kvinnor när han är på besök i sitt hemland genom att ta hand om disken,

    vilket är helt naturligt för honom.

    Att män och kvinnor är jämställda och delar på hushållsarbetet är en självklarhet för honom och för många av oss som vuxit upp i familjer där båda föräldrarna har haft ett arbete.



    För kvinnorna som protesterar när Amár vill hjälpa dem är det ett helt annat synsätt som råder,
    mannen ansvarar för den ekonomiska försörjningen och kvinnan tar hand om hemmet.
    För dem är det så onaturligt att se en man i köket att Amár inte ens såg en minsta möjlighet till att kunna få sin faster att förstå och låta honom fortsätta.


    För mig är det en omöjlig tanke att leva ett liv utan jämställdhet. Från barnsben har jag sett hur mina föräldrar, mor- och farföräldrar och kompisars föräldrar tagit ett eget ansvar för hushållet. Det har alltid varit båda som har jobbat och den som kom först innanför dörren, kvinnan eller mannen, började med middagen och tog hand om disk och tvätt. Könet har aldrig haft en betydelse för vad man gör hemma, utan det viktiga har alltid varit att hjälpas åt i alla lägen.

    Jag märker 4 delar: 1. Inledning som är citats förklaring på något sätt.
    2. Vad huvudpersonen eller personer som citaten handlar om.
    3. Vad jag tror om citaten och huvudpersons tankar och mina lösningar till problemet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis! Tänk frågor till er själva:
      - Vad har hänt innan och efter? Vem/vilka handlar det om?
      - Hur kan jag förklara lite om det här citatet med egna ord, kopplat till personen som det handlar om?
      - Vad tänker jag om personerna som det här handlar om?
      - Hur kan jag koppla det här till mig själv, alltså vilken åsikt har jag och varför? Ge gärna exempel från ditt egna liv!

      Radera
    2. Ayman32

      Tack för råden!

      Radera
  3. Ayman32
    Självrättning
    Jag märker 3 delar:

    SvaraRadera
  4. Ayman32

    http://langvinter.blogspot.se/2011/11/citat-1-sid-35-till-slut-forklarade-hon.html
    I länken finns två läslogg exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vad bra! Tänk på att de kanske inte är helt perfekta, men det är alltid bra att se lite olika exempel. Det jag ser direkt är att de är ganska korta och de kan motivera och förklara mer. Ni ska ju försöka skriva ungefär en halv sida på datorn!

      Radera
    2. Ayman32
      Jag tror att jag ska skriva lite längre texter.

      Radera
  5. Jag hittade det här på:
    http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0ahUKEwjR1e2Av5PPAhUmb5oKHTelCp4QFggoMAI&url=http%3A%2F%2Fwww.vaxjo.se%2Fupload%2FGrundskolor%2FTeleborgCentrum%2FMusik%2FTurk%2520o%2520Ayla.pdf&usg=AFQjCNELhtcV_qyL3yzQ41YxCZhB3CB5yA&sig2=5gwlt-262PS0RYpAHgvvHw


    I en läslogg bestämmer du själv vad du ska ta med och vilka reflektioner du ska göra.
     Citat: Skriv av det stycket du fastnat för i din text. Skriv det som ett citat enligt nedan:
    Hon hade ljugit hemma för att åka in till stan och träffa Turk. Ljugit för sin mamma och sagt att hon och Dema skulle titta i affärer. Hon visste inte vad hennes föräldrar skulle ha sagt om sanningen. (Krog 2010, Turk & Ayla, s. 50)
     Förklaring: Efter varje stycke skriver du en förklaring av citatet. Här är det viktigt att inga egna tankar kommer med utan tänk att ni förklarar för en person som aldrig läst boken. Vad är det som händer i citatet? Vilka är personerna? Varifrån i handlingen är citatet hämtat? Vad har hänt i handlingen innan som gör att det här händer? Vad är det som beskrivs i citatet?
     Reflektion: Förklara/motivera varför du valt det citat du gjort. Nu ska du skriva vad du tycker och tänker. Vad fick dig att välja det? Vad gjorde att du fastnade för just de raderna? Betyder citat något särskilt för din läsning av boken? Hur påverkade det här citat dig? Du kanske tycker att något är konstigt, att texten är rolig att läsa eller
    Det året boken gavs ut, samt sidnummer
    Författarens efternamn
    Hemsidans namn + året som detta skrevs

    SvaraRadera