fredag 16 september 2016

Lite planering framåt

Härligt och effektivt jobbat idag! Hur kändes det? Tyckte ni att vi hade valt ut bra citat? Vad kändes lätt och svårt med uppgiften?


På måndag är det egen läsning på lektionen och möjlighet att fråga om ord och uttryck i texten. Likaså på tisdagens första pass är det egen läsning och sen kommer vi att läsa kapitel 5 gemensamt kl. 10, alltså sidan 52-64.  På onsdagen kommer ni att göra läsförståelseuppgift på de sidorna.


Veckan efter ska ni skriva ytterligare en läslogg på tisdagen och läsa kapitel 11 gemensamt på onsdagen. Tills på fredag den veckan, alltså 30 september så ska alla ha hunnit fram till sidan 126 i originalversionen.


Trevlig läshelg! Men glöm inte att vila lite också!;)
/Sofia och Liselotte

14 kommentarer:

  1. Ayman32
    Idag hade jag bra skriftmoral.
    Jag Kunde skriva mer än en halv sida för det kortaste citat.

    Jag har läst bara 41 sidor. Det betyder att jag måste läsa ännu mer.

    Trevlig rättningshelg! ;)

    SvaraRadera
  2. Det är min tanke om Citat 2.

    Detta visar orolig relation och den interna konflikt som Amárs far har. Denna stund i Amárs livet kommer att förändra hans framtid och leda honom att leva i en pol liv där den dominerande delen är en pessimistisk narcissist man.
    Vad tänker ni?

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Idag var det lite svårt och var det ont om tid med mychet stress.jag skrev verben på preteritum tid istället för att skriva presens tid, trots att jag viste att du skrev eget läslogg på presens tid. Jag kunde inte använda presrns tid genom att jag skrev om händelser som inträffat i det förflutna. Kancke jag gojrde ett stort fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När någon vill beskriva eller förklara något, måste han använda presens. Det är ett faktum. Man kan avända perfekt.

      Radera
    2. Ayman32

      Tror ni att man kan använda preteritum?

      Radera
    3. Använd presens att diskutera åtgärder och tankar som presenteras i texten.
      Göra detta eftersom litteraturen existerar som en fenomen.

      Radera
    4. Ayman 32
      Tack Bassem!

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Jag är inte säker vad jag har skrivit om. Jag tog mycket tid att samla min tanke. Så jag skrev inte så mycket.
    Nu behöver jag inte tänka mer om det. Jag ska lämna allt bakom mig och försätta läsa.
    ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
  7. Idag var lite svårt för mig, eftersom det var första gång jag skrev läslogg och jag hade pratat ocks,men jag försökte att skriva och jag skrev som Suzy verben på preteritum.����

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32

      Jag tror att det är ok att skriva i preteritum.

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Ayman32

    Jag har en fråga.
    Kan man förutsäga, vad ett barn kan bli i framtiden? Varför?

    SvaraRadera