torsdag 17 september 2015

Värdeladdade ord i insändare

Ni letade efter värdeladdade ord i några insändare. Det var inte så lätt, men ni kämpade bra! Ett exempel på ett värdeladdat ord är till exempel: "Arboga kommun stjäl alltså Bert Karlssons idé ..." att stjäla en idé är mer laddat än om man säger att man kopierat eller lånat en idé. Är det negativt eller positivt laddat?


Imorgon ska ni ha med er en egen insändare som ni ska presentera i smågrupper. Ni ska visa att ni förstår skillnaden mellan åsikt och argument och berätta om ni håller med eller inte. Ni ska naturligtvis också förklara hur ni tänker.


Ha nu en trevlig kväll
Liselotte



10 kommentarer:

  1. Hm, "att stjäla en idé" är lite negativt, tror jag. Men om det är en bra idé och används för något bra syfte ....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig Martina att det är negativt om man själa en idé.

      Radera
    2. Jag håller med dig också Martina, men jag tror det är absolut negativ att säga de stjäla idén! Om de menar en bra sak som du har tänkt, det är bättre säga ''utnyttjat iden''. Men media väljer negativa orden för att få människors uppmärksamhet.

      Radera
    3. Ja, ordet stjäla är negativt laddat. Det betyder ju trots allt att man tar något utan att be om lov. Jag håller också med Hiba om att media ofta lockar till sig läsare med negativt laddade ord

      Radera
    4. Jag håller däremot inte med om att "utnyttja" är så positivt eller neutralt. Det är också ganska negativt.

      Radera
  2. Efter en reportage som vi har gjort och den här veckan med insändare, vi är redo att jobba som journalist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, absolut! Jag håller med dig Bassam. :)

      Radera
    2. Ja, ni blir verkligen experter och det är fantastiskt att se! Bra jobbat!

      Radera
  3. Härligt med lite aktivitet här!:) tänk på att ni också behöver backa och kommentera tidigare inlägg. Vi har massor av bra reflekterande frågor till er! Kämpa på! Ni är bäst!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hhhhhhh. herregud! militar är det. vi kör vidare... :D

      Radera