måndag 28 september 2015

Recensioner

Idag började vi med lite frågor om recensioner på voto.se och ni blev lite förvånade varför jag började med det. Förstod ni sedan varför? Här kan ni se resultatet:
http://voto.se/poll/recension


Vi pratade sedan om resultatet och vad som är typiskt för en recension. Vi läste också ett  exempel om filmen Monsters Inc. och tittade på strukturen i den. Studera den gärna vidare hemma!


Imorgon kommer vi att prata mer om en film som vi ska se tillsammans och ni ska få lära er mer om temat i filmen, men det tar vi mer då.


Vi ses imorgon! Lektionen är förresten i V1 då!


/Sofia





9 kommentarer:

  1. Idag har jag lärt mig mycket om recensionen och det var bra ide att vi började med Voto. Nu vet jag hur man skriver en recension om film, konst och dataspel men inte om insändare!! :D
    Vi ses imorgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du lärde dig så mycket!:)

      Radera
  2. Hej!
    Ja, vi har fått veta varför. Det var för att förstå mer vad en recension är, genöm att ha fler olika svar och diskutera vilka är rätt och varför är det rätt, så man håller i sinnen och glömmer inte den.

    Jag gillar när vi börjar lektionen så här. Spännande!

    Vi ses imorgon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Ja, visst blir det spännande och om något känns spännande så kommer man ihåg det!

      Radera
  3. Det var jätte bra att försöka svara på frågor som vi har fått på Voto.se innan lektionen börjat,men jag tror att vi behöver träna mer om recensionen för att kunna skriva egen uppgift om den.
    Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att träna är jätteviktigt! Ni fick ett bra exempel idag och vi ska försöka ge er rätt förutsättningar för att kunna skriva en recension!

      Radera
  4. Idag hade vi en rolig och spännande lektion tillsammans tycker jag.Först vi har fått några frågor om recensionen.Det var som en tävling så vi kunde förstå hur mycket kan vi om recensionen.Då har vi läst en recension som heter Monsters Inc så vi lärde mer om recension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Somayeh! Vad roligt att du kan skriva nu!:) Bra gjort! Kul att du gillade lektionen!

      Radera
  5. Det var en viktigt och rolig lektion. Jag har lärt mig att man måste skriva recensionen i presens inte i preteritum.
    Den viktigaste var att vi började med att svara på några frågor som var i Voto ,då fick vi veta om hur mycket vi kunde om recensionen.
    Vi ses imorgon

    SvaraRadera