tisdag 29 september 2015

Recensioner, randig pyjamas och språk i insändare

Vi repeterade lite om recensioner och jag sa att jag tyckte att alla hade lärt sig mycket om genren igår. Vi tittade ändå på en till film, men det var nog inget som ni redan visste som de sa där. Men titta gärna på den igen:


http://youtu.be/HVt5NkkdPdk


Jag berättade sedan om att filmen som vi ska se imorgon heter "Pojken i randig pyjamas" och den utspelar sig under andra världskriget då judarna förföljdes av nazisterna, så för att ni ska kunna förstå filmen bättre tittade vi på det här klippet:


http://youtu.be/lJnj3FbViZw


Ni fick sedan söka lite mer information om handlingen i filmen och vi pratade om det tillsammans och imorgon kommer vi att se filmen på lektionen.


Det andra passet gick åt till att ge respons på varandras insändare, vad gäller språket. Hur gick det tyckte ni? Jag och Liselotte fortsatte då våra individuella samtal med dem som var kvar.


Vi ses!
Tack för idag!
/Sofia

6 kommentarer:

  1. Jag är entusiastisk för att se filmen.😊

    SvaraRadera
  2. Jag är entusiastisk för att se filmen.😊

    SvaraRadera
  3. Det är alltid jättesvårt att rätta fel på språket. Om man är själv osäkert, kan bara peka på något, som tycker är fel. Men annars roligt....

    SvaraRadera
  4. Det verkar som filmen representerar den judiska förintelsen tragedi, som de spelar upp den tills nu med palestinierna nationen :(. Vi kan inte ändra det förflutna, men vi kan alltid göra något för framtiden.

    Jag är också entusiastisk för att se filmen :) Jag lärde mig ett nytt ord. Tack Noor ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, judarna förföljdes av nazisterna, och syriska förföljdes av Al- Assad NU som använder den giftiga gasa mot civila, men ingen stod mot honom, därför han skyddar Israel. Vilken rättvise har vi idag!!!!!!

      Radera
    2. Det händer i nästan alla arabiska länder ,, Irak, Syrien, Palestina och ............ , problemet är att vi inte kan göra någonting bara önska dem ett bättre liv , att leva ifred.

      Radera