onsdag 30 september 2015

Filmvisning: Pojken i randig pyjamas

Vi tittade på filmen och ni skrev stödord för att senare kunna skriva en recension på filmen. Eller vissa av er skrev stödord... Vad tyckte ni om filmen?  Vad  tänker ni om att vi får följa Bruno och se det hela ur hans perspektiv?  Jag såg att ni regerade på att Bruno inte försvarade Schmuel  när han putsade glas. Varför gjorde han inte det? Hur kändes det för Bruno tror du? Hur kändes det för Schmuel? Filmens slut är oerhört dramatiskt och framförallt tragiskt. Vad tror ni är filmskaparnas syfte med ett sådant slut?

Sofia och jag är mycket medvetna om att det kan vara ett jobbigt ämne för många av er med tanke på hur det ser ut i världen idag, men andra världskriget och Förintelsen får inte glömmas bort och är kanske aktuellare än någonsin just med tanke på hur läget är. Vi tycker också att det är viktigt att ni är medvetna om att det är ok att vara ledsen och upprörd. Det är även möjligt att välja att inte göra kopplingar till det som händer i dag. Man kan istället välja att se det som en historisk händelse.


I morgon kommer vi att prata runt era stödord och ni kommer att få chans att diskutera dem och filmen med mig och med varandra, som en förberedelse för att kunna skriva en recension. På fredag kommer ni att få skriva den recensionen individuellt och tiden som gäller då är 13.00-15.00 i V1. Lexikon får användas!

Vi ses imorgon
Liselotte och Sofia

7 kommentarer:

  1. Det var en lyckad film och ledsen på samma gång.
    Det är normalt att Bruno är rädd för att erkänna sanningen och på samma gång han var ledsen för att han tyckte synd om sig själv, eftersom han inte vågade att försvara sin vän.Det är vanlig att shmul förlåter Bruno eftersom de är barn och barnen håller inte hat i sina hjärtan, de är som änglar, tycker jag. Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad glad jag blir att du skriver Lina! Jag blev orolig av att se dig så ledsen! Hoppas att du känner dig mer okej nu! Ja, visst är barn som änglar! Jag håller med!:)

      Radera
  2. Det var svårt att se en sådan film för att när jag såg filmen började jag tänka på allting som händer i våra länder som Irak och Syrien, alla barn som sover hungriga..hhhof det var en fruktansvärd känsla. Jag önskar alla som lever i våra länder att leva ifred.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch ja, det är fruktansvärt! Tänk vad många det är som lider idag och som gjorde det förr också. Hemskt! Ja, fred vill vi ha! Nu!!!!!

      Radera
  3. Alla vill leva ifred men inte alla som dår det.

    SvaraRadera
  4. Människor kan inte eller vill inte lära av de misstag.

    SvaraRadera