måndag 21 september 2015

Insändare

Idag fick ni "pussla ihop" två olika insändare i par, medan jag och Liselotte tog ut de sista två grupperna, som fick prata om sina insändare. Hur tyckte ni att det kändes idag?


När jag kom tillbaka pratade vi tillsammans om strukturen i de två insändarna, som ni hade satt ihop och vi konstaterade att de var väldigt olika. Den ena (Gunnar) hade inte lika tydlig struktur som den andra (morsan). Gunnar ställde mer frågor och berättade mycket om sig själv och spelade på läsarens känslor. Kommer ni ihåg vad känsloargument var?

Bra ord och uttryck att använda i en insändare:

Jag har följt debatten den senaste tiden…

Jag har sett på TV/hört på radio/läst i tidningar den senaste tiden…

Jag fick veta från en kompis att…

På min tid…

 

För det första… Först vill jag… Jag vill börja med… Till att börja med…

För det andra.. Vidare… Dessutom… Ytterligare…

För det tredje…

Slutligen… Till slut…

 

Känsloargument och faktaargument kan blandas i en insändare.
Man kan också ha motargument! Man skriver vad den andra sidan har för argument och visar att man förstår det.

 

Man kan ställa frågor i en insändare! Det gör man för att läsaren ska börja tänka.

Vi ses imorgon och pratar vidare om insändare!
/Sofia

 

5 kommentarer:

  1. det är så bra att ni lära oss hur kan vi gör ett insändare. på något sätt vi änvender insändare värje dag när vi prata om våra åsikter, när vi vill att vi förklara våra känslor och när vill vi att leka lite grann !
    så tack ska ni ha! .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättebra Ghassan att du känner att det är till glädje!:)

      Radera
  2. Känsloargument är att väcka läsarens känslor och att övertyga läsaren om någonting du tycker. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis! Har du något exempel?

      Radera
    2. Stoppa kriget och tänk på de oskyldiga barn! :'(

      Radera