tisdag 22 september 2015

Snart kan ni ALLT om insändare :)

Vi startade med en voto-undersökning, för att se att alla hänger med på det här med insändare. Adressen till frågorna och era svar är: http://voto.se/poll/insandare  I alla frågor, utom i den sista, är det det som de flesta har svarat som är rätt. I den sista frågan så måste man ju säga "För det första" för att det ska bli helt korrekt. Så på fråga 10 är det faktiskt det som minst antal elever har svarat.


Vi tittade sedan på exempel på en åsikt/tes om busskort och olika argument för detta. Det såg ut så här:


Exempel på tes:


”Skolan borde ge gratis busskort till alla elever!”


Känsloargument:


”Tänk på alla barn som måste stå över klassresan eller skollägret för att deras familj varit tvungna att köpa busskort varje termin för att deras barn ska ha möjlighet att komma till skolan.”


Fakta-argument:
”Undersökningar har visat att hela 20 % av alla elever inte bor tillräckligt långt från sin skola för att få gratis busskort, men ändå inte kan ta sig dit på annat sätt.”

Motargument:

”Många hävdar att pengarna som skulle gå åt till att ge alla elever busskort kan användas till andra, bättre saker såsom nya skolböcker.”
Argument som svar på motargument:
”Är det inte viktigare att göra det möjligt och lätt för eleverna att komma till skolan i första hand? Först efter det kan man tänka på vilka skolböcker de läser i när de väl är där.”
Exempel på avslutning.
”Elever borde få gratis busskort därför att de ger alla lika möjligheter att ta sig till skolan oavsett var de bor och hur mycket pengar de har. För att göra skolgången både roligare och lättare för alla borde skolorna börja dela ut gratis busskort redan imorgon.”

Ni fick också en checklista, att titta på när ni skulle träna på att skriva en insändare i grupp. Det är viktigt att tänka på att ha åsikten tidigt, att ha flera bra argument (gärna både fakta- och känsloargument) och tänk på att avsluta med det bästa. Ha även med ett motargument och dessutom en uppmaning i slutet. ALLA vet vad en uppmaning är nu. Eller hur? Ni jobbade på väldigt flitigt och flera av er skrev om rökning. Skicka in era insändare på Fronter innan lektionen imorgon, så ska ni få titta på varandras exempel då.
Ha det bra! Vi ses! /Sofia:)






7 kommentarer:

  1. De är bra exemplar om insändare för oss alla och jag hoppas att vi lyckas med våra insändare. Det är jätte bra att vi svarar på frågor som Sofia ställer dem i Voto,tycker jag. Lina

    SvaraRadera
  2. För mig var det så jätteviktigt att svara på frågorna som var på Voto.se för att då kommer inte jag att glömma vad en argument är, och varför skriver man frågor i insändaren, eller om man skriver en motargument .Och att ett känsloargument kan vara en fråga också.
    Jag och Hiba skrev klart mina insändare och lämnade in den på fronter.
    Ses vi på torsdag!
    Noor

    SvaraRadera
  3. Vi har fått massor av viktiga information som gör det lättare att skriva insändare.

    Vi ses imorgon :)

    SvaraRadera
  4. Vad bra att ni känner att ni lär er mycket! Det gör mig glad! Då är det rätt att jag "tjatar" så mycket som jag gör och ni får träna på flera olika sätt. Förhoppningsvis blir det kunskap som stannar kvar hos er!:)

    SvaraRadera
  5. Hej allihopa
    Det är bra idéer att man kan läsa allt som ni har gjort. Det är därför jag lämnade insändaren på fronter .hoppas att det var inte misslyckad

    SvaraRadera
  6. Jag kan allt om insändare nu. :)
    Jag har lärt mig mycket saker och jag kommer aldrig att glömma vad en insändare är!!! :)
    Tack för er!!

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera