fredag 25 september 2015

Bearbetning, insändare och individuell planering

Ni fick tillbaka reportagen om skolan och vi vill att ni bearbetar dem och lämnar in dem på Fronter senast måndag. Så vad vill vi att ni ska göra, när vi säger att ni ska bearbeta?:)


De som inte var här igår skrev insändare om skolan, så nu har vi mycket trevlig läsning framför oss, jag och Liselotte. Var det bra ämnen, som ni fick att skriva om? Kände ni att ni kunde tillräckligt mycket om insändare, för att klara uppgiften?


Jag och Liselotte tog ut några av er, för att gå igenom era planeringar och ni fick fundera på flera frågor inför det samtalet. Vad tyckte ni om detta? Behöver vi göra det oftare kanske? Ni som inte fick prata med oss idag, får göra det på tisdag. Här är frågorna som ni fick prata med oss om:


  • Vilka uppgifter har du gjort? Vilka uppgifter har du kvar? Bocka av i era planeringar!
  • Hur länge planerar du att läsa kursen?
  • Vad behöver du jobba med hemma? Vet du hur du kan göra det?
  • Vad är du bra på?
  • Vad behöver du träna på? Hur kan du träna på det?


På måndag ska vi lära oss mer om recensioner som också är en text som förekommer i tidningar och vi ska fokusera på filmrecensioner. Vet ni vad en recension är? Här finns en film, där det förklaras lite om det:


https://www.youtube.com/watch?v=0DmQNlZGY70


Vi ses på måndag!
Trevlig helg!
/Sofia och Liselotte

8 kommentarer:

  1. Jag tycker att efter den kurs ska vi arbeta på pressen som journalist :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Tänk om vi kommer bli jounalister i framtiden, då måste vi tacka Sofia och Liselott om det, för att de hjälpte oss med att veta allting om tidnings texter och hur skriver man detta texter. (Tack)

      Radera
  2. Tack så mycket Sofia och Liselotte för era stora ansträngningar. :)
    Jag tycker att det var bra att ni satt med oss individuell, jag fick veta om vad vi kommer att göra i klassrummet. Det är viktigt för mig om ni gör det varje gång. :)

    Bearbeta betyder att man förbättra och ändra sitt misstag.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Bearbeta betyder omarbeta någonting.
    jag var inte så nöjd med den insändare jag skrev i torsdags. Jag hann inte att skriva allting jag tänkte på 😢.
    ja Sofia, det är jätteviktigt att ni träffar oss och berättar om mina planeringar och jag hoppas att du och Liselott gör det igen någon gång.
    Recensionen är en texttyp i en tidning eller på nätet. Man skriver vad man tycker om någonting t.ex om en bok, och man måste berätta kort om handlingen och om personer som är med (viktiga personer ).
    Man kan skriva om böcker, musik, filmer, konst, ........ .
    Jag tror att vi ska se en film och skriver om den eller hur??
    Trevlig helg allihopa 😘

    SvaraRadera
  4. Recension är "bedömning". Det var viktigt i förr i tiden att få en bra recension, men idag är viktigare att göra en bra reklam om allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig Martina men även om producent spenderade mycket pengar till reklamen, tillslut människor ska titta och bedömer den filmen, så om det var inte intresserad som hur dom visade på reklamen, ingen skulle rekomendera att se den.
      Du vet att det finns filmer som är 10 eller 20 år gammal, men tills nu är levande.

      Radera