tisdag 8 september 2015

Start med de egna reportagen om skolan

Härligt jobbat! Det har varit stor aktivitet med att hitta information om de olika områdena, som ni ska skriva om och flera av er har förberett frågor, bokat möten m.m. Det är viktigt att ni frågar den personen som ni ska intervjua, så att det är okej att spela in intervjun och ta bilder. Alla som är med på bilden, måste säga att det går bra för dem. Ni kan spela in och fota med era mobiler, men om det inte går, så har vi både "voice-recorder" och kamera, som ni kan låna.


Vi gick på en "beskrivnings-runda" och hjälptes åt att beskriva platsen utanför skolan och inne. Tyvärr var skolan nästan tom på elever just idag, så det är ju bra om ni väljer en dag, då det är lite mer liv och rörelse, eftersom fokus på reportagen ska vara "en växande skola i utveckling". :)


I början av lektionen ringde en journalist från Bärgslagsbladet och vi bestämde att han kommer hit på torsdag kl. 13. Ni får fundera på vad ni vill fråga honom om. Det är ju bra om ni har börjat skriva lite då, så han kan få läsa lite och ge er tips! Han kommer säkert fråga er lite också om vårt arbete med reportagen.


Så här har grupparbetet sett ut idag:


VOC- Hazelle
SFI - Hiba och Martina
Grund - Mahmoud och Emanuel
Gymnasiet - Razieh och Danny
Integration - Lina och Mays
Studie- och yrkesvägledning - Noor och Olena
Expedition - Sonja


Ni som inte var här idag, får placera in er i grupper när ni kommer. Jag föreslår att Basam och Ghassan skriver om rektorn och att ni andra går in i de grupperna som jag föreslog igår.


Alla vet hur ni går vidare med ert arbete! Utnyttja tiden väl, eftersom den är ganska knapp. Vad menas med att det är knappt om tid? Sista lektionstillfället blir på tisdag nästa vecka. På måndag är det ingen lektion, eftersom det kommer nya elever då, men ni behöver säkert träffas i alla fall för att hinna klart.


Ha det bra! /Sofia

5 kommentarer:

  1. Vad roligt att ni har kommit igång! Jag ser verkligen fram emot imorgon när jag får se hur det går. Vad betyder det att se fram emot något?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot också. Det betyder att man är jätteglad över att något/något kommer att hända/få/se...osv.

      Radera
  2. Jag är jätteglad att arbeta som vikarie, men jag är ledsen att jag är inte med.
    Jag skulle vara med er på torsdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen då, Basam! Jobb är ju jätteviktigt, men vi saknar dig här förstås!:)

      Radera