måndag 1 september 2014

Partierna

Igår pratade Maja och Georgia länge om demokrati, valet, riksdag, regering, partier m.m. Det var mycket information på en gång, men mycket av det kände ni ju redan igen. Eller? Kunde ni förstå det mesta annars?

Vi delade ju sedan in er i smågrupper där ni fick arbeta med olika partier. Anders och jag var mycket nöjda med er insats.:) Alla jobbade flitigt och försökte hjälpa varandra och det kändes som att alla grupper ganska snabbt fick koll på sitt parti. Vad tyckte ni själva?

Idag kommer Marie (vårdlärare) till oss och inleder med en information om att det är viktigt att rösta och att man kan engagera sig politiskt. Hoppas att det ska bli bra!

13 kommentarer:

  1. Oj, oj det finns jättemycket information och nya svåra ord. Ja, jag hoppas också att det ska bli bra. Kämpa!

    Jag undrar....om jag ska rösta...
    Vilket parti tycker du är bäst?
    Vilket parti passar dig bäst?
    Kandidaterna har många olika åsikter om vad som är bra för Sverige och de har sina egna metoder för att uppnå deras syfte.
    Jag hoppas att den nya gruppen kommer att hålla sina löften till folket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lite krångligt med politik och många partier tycker ganska lika, men de tror på olika sätt att nå resultat

      Radera
  2. Det var första gången jag vet om vad betyder "demokrati" och det är bra för me också att lära mig många politiska information om Sverige och andra EU länder.
    Tack för Maja , Georgia , Marie , och särskilt för dig Sofia.

    Idåg hade jag en spännande dag för att Maja kom till mig i vallokalen i bibliotekt och röstade. Jag var jätteglad. Jag hoppas att du ska göra samma.......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad roligt att Maja var på biblioteket och röstade så att du kunde prata lite med någon du känner. Jag har ju inte riktigt bestämt mig än, så jag vet inte om jag ska förtidsrösta

      Radera
    2. Jag tror nog att jag väntar till valdagen!

      Radera
    3. Jag har vitat att du är sjuk och jag hoppas att du blir frisk nu och allt är ok med dig.!!
      Krya på dig!

      Radera
  3. Hej! Jag hoppas att du ska bli bättre .Jag tycker att allt är bra för oss .Vi kontaktar med varandra och med andra .Det är bra att man får många informationer eftersom framtiden till våra barn och vi måste vara samarbete med andra för att Sverige blir bäst på välfärden och det kan inte hända och vi sitter bara titta men måste kämpa.

    SvaraRadera
  4. Jag känner mig glad eftersom alla år hör jag om demokrati i mitt land men det är inte och det var diktator i .Här kan man ger sin åsikt utan att bli rädd.Det räcker att man fortsätter tysta och nu måste man andra allt.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag hörde ifrån Anders om att du är tyvärr sjuk, jag hoppas att bli bättre och komma tillbaka 100% frisk. Vi väntar på dig min bästa lärare.
    Ha det så bra.

    SvaraRadera
  6. Hej!Jag och andra elever som studerar på grund hoppades att du kunde komma för att såg dina elever hur de presenterade och alla som kom och lyssnade var glad om vi försökte förklara . De sa att vi är duktiga. Det betyder att en bra lärare med elever som kämpar till bäst ska få ett bra resultat.

    SvaraRadera
  7. Hej Sofia!
    Engagera sig är ett av många nya ord som jag hade lärt mig i förre veckan när vi studerade om politiskt. Vi saknade dig och blev ledsen att du kunde inte komma i torsdags och special var i fredags. Det var en roligaste dag när vi hade spelade oss som ett parti och berättade för de andra för att övertygade de skulle rösta på vårt parti. Tyvärr!.. att du missade toppen del, det var när vi skulle träna att rösta i vallokalen. Även det var bara tränade att rösta men jag blev mycket spännande i alla fall, eftersom jag aldrig rösta i Sverige. Jag trodde att andra kompisar också kände samma som mig jag kunde märka det. Vi gjorde lite KAOS i vallokalen ( Anders kan förklara vad som hände ) Jag kände också att alla lärare fick huvudvärk av vårt KAOS. Småningom klara vi oss på politiskt veckan.
    Jag är tacksamt för dig och alla snälla lärare på viktiga informationer om politiskt.
    Det var svårt för mig förut men inte nu längre efter kursen.
    Krya på dig.
    14/09/07(18.04)
    Noi

    SvaraRadera
  8. Jag har kommit försent när Maja började undervisa, men i alla fall jag har fått mer information om det.

    Det är lite orättvis i min grupp för vi är bara 3 personer och de andra har 5 personer i deras grupp. Vi förhindrar inte de andra i vår grupp kan inte komma, kanske de är sjuk eller har praktik och kan inte komma och vara med.

    - Cheska

    SvaraRadera