fredag 12 september 2014

SD röstar vi inte på, eller hur?!

Vi läste senaste inlägget på bloggen om språktestet som SD vill införa och vi pratade mycket om det. Vi skrattade lite åt att Jimmy kanske inte skulle klara testet själv! När vi skulle titta på klippet på tv4-play, så lyssnade vi lite mer på vad Jimmy Åkesson och hans parti står för. Han pratade om diskriminering och han fick frågan om hans parti är ett parti för alla och han tycker ju faktiskt att det är det. Men reportern på tv 4 tyckte att det var konstigt att de vill förbjuda ensamstående mammor och homosexuella att skaffa barn. Jimmy svarade att det är för att de tänker ur barnets perspektiv. Detta pratade vi om och jag tycker att Vince sa något så klokt i det här sammanhanget, att "det viktiga är ju att man tar hand om barnet på ett bra sätt!" Och det håller jag verkligen med om, vad är det som säger att bara för att en man och kvinna uppfostrar ett barn, så betyder det att de är bäst för barnet? Ensam eller homosexuell eller heterosexuell spelar ju ingen roll! Det viktiga är ju kärlek, trygghet och ... Ja, vad tycker ni är viktigt när man uppfostrar barn?

Nu är det fredag eftermiddag och jag är jättetrött! Nu ska jag hem till min familj och mysa med mina barn. Att lyssna på och prata med barnen tycker jag är fantastiskt viktigt! Jag ska försöka göra det nu, fråga hur barnens dag har varit, vad de har gjort i skolan/på dagis och sen ska vi nog se en film i soffan och äta chips. Just ja, min son sa i morse att han ville ha fredagsmys med chips och fotboll på tv. Hmmm... Okej, jag får stå ut med fotbollen, för jag vill visa att jag har lyssnat på honom och att jag visar att det som han säger är viktigt!

Trevlig helg på er! Kom ihåg att det är stängt på måndag och vi ses på tisdag igen!:) Och då vet vi hur det har gått i valet, spännande!

17 kommentarer:

  1. Ja, jag håller med dig om att viktiga saker är kärlek,trygghet, och måste på föraldrar att ge sina barn kärlek och trygghet först! och att skapas för sina barns bästa, genom att visa respekt för rättigheter dem. Jag tror att det är förbjudet att använda våld mot barn. Tvärtom mitt land som fortfarande använder våld mot barn tyvärr!. Om barnen lär sig att ha respekt för andra, måste vi ha respekt för dem som individer tror jag!

    SvaraRadera
  2. jag hoppas att de ska ha en bra helgen med dina familj. När man vill har barn måste vi tankar först att barn behöver. Säkerställ en bra atmosfär för barnuppfostran. och att barn ska upp växa i en bra familj. för att han ska lära sig bra ska om han ska använda till fram tiden. Det behöver inte att att fara gift för att uppfostran barn, det är fel att tanka så, det finns många som ar gift och dem har inte bra uppfostra till sina barn.

    SvaraRadera
  3. I dag bakade jag och min dotter en kaka och det var mycket god. och min dotter var mycket glad. Vi har lekt mycket idag och vi har sätt kalle anka och vi har åt chips tillsammans.Jag hoppas att alla ska har en bra helgen.

    SvaraRadera
  4. Önskar lycka till till mig på söndag dag val.

    SvaraRadera
  5. Hej Sofia!
    Jag hoppas att du myser med dina barn, lyssnar på och pratar med dem.
    Jag håller med dig faktiskt att det är fantastiskt viktigt att fråga hur barnens dag har varit, vad de har gjort i skolan eller på dagis och kanske jobba extra tid genom att hjälpa dem med deras studie.
    Jag är säkert att ensamstående mamma eller pappa kan uppfostra barnen om de tvingar att vara ensam, men jag tror att viktigast för barnen är det att de ha normalt liv och växa som vanlig med deras föräldrar "båda mamma och pappa" lugnt och tryggt. Föräldrar måste ta på sig hela ansvaret mot deras barn som de har bestämt att skaffa av att lära dem att veta hut, att bli goda människor i samhället. De bör också lära barnen deras erfarenheter m.m och m.m och m.m.
    Egentligen det är ett stort stort ansvar att bli föräldrar.
    Idag åkte jag med mina barn till moskén i Köpping. Efter bönen kom flera politiker frön Socialdemokraterna inn och berättade om partiets tendenser.
    De sa att partiet vill och vill och vill, men de sa ingenting om hur partiet vill?!!!!
    Därpå handlade vi tillsammans för att det är ett måste att lära barne om ekonomi och hur man kan handla och vad man bör tänka på när man handlar.
    I väg hem skrattade de mycket för att jag hade sjungit några roliga sånger.

    Trevlig helg på dig! Vi ses på tisdag!

    SvaraRadera
  6. Rättelse

    "både mamma och pappa"
    politiker från
    på vägen hem

    SvaraRadera
  7. Hej! Jag att kärleken och tryggheten är viktiga i familjen. När föräldrar respekterar varandra och de är överens om allt , det ska leda till en bra uppfostrad. Det finns ett ordspråk som säger "Behandla din son som en kung de förta fem åren , som en slav de följande tio och som en vän därefter." Jag håller med men inte med som en slav. Vi kan byta och säga att vi är lyhörda för våra barn , men vi måste också sätta gränser.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att kärleken.Jag glömde tycker.

    SvaraRadera
  9. Jag tycker att barn ska kunna lita på sina föräldrar genom att prata om sina problem [pålitlig].De ska även kunna ställa upp för baren när det behövs. Föräldrarna måste även kunna sätta gränser och regler på baren och har baren rätt att bli behandlade på ett bra sätt.

    SvaraRadera
  10. Hej Sofia!
    Idag är det en speciel dag 14 septemper.
    Jag hoppas att du har röstat för mig..... "ha ha"
    Igår var det en lång dag för mig . Klockan 10 på morgonen fortsätte jag att läsa och skriva om Den sista häxan och slutade i morse klockan 5.00.Det betyder att jag har läst och skrivit i 19 timmer minus nästan 5 timmer raster. 19 - 5 =14 timmer. Min fru tror att jag blir en barock man av svenska "ha ha"
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Ni är så kloka alla! Snart ska jag till vallokalen och göra min plikt😊 kram till er alla denna soliga valsöndag

    SvaraRadera
  12. Jag har inga barn men jag har små syskon. Jag håller med dig "Det är viktigt är ju kärlek och trygghet". Kärlek och trygghet är en av de behöver från deras föräldrar eller fosterföräldrar. Det är viktigt också att föräldrar lyssnar vad deras barn åsikt och önskan men det finns gränsen för vad de vill/önskan. Och föräldrar måste behandla sina barn lika. Det är viktigt att lägga regler/gränsen för dina barn liksom hus sysslor men inte så sträng mot de.


    - Cheska

    SvaraRadera
  13. Jag tycker att barnuppfostran är ett svårt ansvar. Det finns inget recept eller reglar som föräldrarna bör följa, men föräldrarna kan lita på ett sunt förnuft. Föräldrar vill ge allt som möjligt till deras barn och de vill att deras barn skulle bli en bra person.

    SvaraRadera
  14. Jag förstå vad han prata om men jag hade svårt att följa eller hänga med diskussion/debat och skriva den på papper.

    Vince

    SvaraRadera
  15. idag vi lyssnar på Jimmie Akesson. Han pratade skåne dialekter och jag förstår inte såmycket.

    SvaraRadera