tisdag 9 september 2014

Att lära sig nya ord - diagnoser kan dels läkare ställa och dels psykologer

Vi pratade vidare om artikeln i tidningen och flera av er visade att ni lärt er så många nya ord. Då menar jag att det känns som att ni verkligen har lärt er dem! Vi har ju läst om orden i artikeln i Bärgslagsbladet, skapat meningar med orden tillsammans och i inlägget igår bad jag er att skriva egna meningar med orden. Hur tror ni att man lär sig nya ord på bästa sätt, alltså så att man ALDRIG glömmer orden?

Hamid berättade idag om en blogg, där en kvinna skrev om sin kamp mot cancern. Vi fick veta att hon hade varit sjuk under flera år, men att hon nu hade besegrat sin sjukdom. Hon fick sin diagnos, samtidigt som hon skulle få sitt första barn. Vad hemskt! Tänk vilken konstig känsla, att både brottas med enorm glädje och stor rädsla på samma gång. Vad säger ni, har ni haft det så i livet någon gång, att ni både har känt glädje och sorg samtidigt?
Här är bloggen, så kan ni läsa mer om Carros kamp:
http://carroskamp.blogg.se/2014/april/dagen-ar-har.html

Just nu sitter alla djupt koncentrerade och fokuserade och skriver åsikter, argument och förklaringar om sitt parti, som man jobbade med förra veckan. Alla har lärt sig så mycket och det är underbart att se! Jag lägger dokumentet, som vi arbetar med på Fronter, för er som inte är här idag.

Ni gör mig verkligen glad! Alla har blivit mycket mer öppna och vill prata och visa vad ni kan och det är fantastiskt roligt för mig att se er utveckling! Fortsätt så här mina vänner!! :)

18 kommentarer:

  1. Hej! Jag känner mig att vi blev en familj och du ansvarar. När du var sjuk , vi förlorade ett stark stöd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir av att du känner att jag kan hjälpa dig! Ja, det var tråkigt att vara sjuk och jag missade så mycket nu!

      Radera
  2. Jag tror att om man placerar ett ord i en mening, så lär man sig lättare.

    SvaraRadera
  3. Alla har olika sätt att lära nya ord. Jag skriver inte det nya ord som det är lättare för mig att kom ihåg. Det glömmer inte jag ordet, men om det nya ord som är svårt att säga det skriver jag ordet på papper så glömmer inte jag det. Ibland anväder jag nya ord på kort mening så det är lättare att kom ihåg.

    Jag kan inte riktigt säga på samma situation men kanske känner jag samma känslor på ett annat sätt. Jag känner glädje och sorg när jag skrev min mock test/examen. Jag har gjort dålig på examen men samtidigt glad för att jag fri eller släppa bort alla stress jag har känt på två av IB. Det är inte roligt eller ett skämt att gå på IB för vi gör mycket saker än vanliga gymnasiet. Det är liksom vi studerar på universitet inte på gymnasium. Det är inte samma situation som Carro men det är liksom samma sak.

    - Cheska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, var det så stressigt på IB!? Det måste verkligen ha varit jobbigt. Hur känner du när du studerar nu då?

      Radera
  4. varje dag känner jag att jag blir bättre och bättre på svenska språk,så är jag stolt över att du är min lärare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir! Jag är stolt över dig också, när du utvecklar ditt språk!

      Radera
  5. Jag tycker att vi får lära oss nya ord varje dag och det hjälper oss på att samla våra tanker genom diskutera med dig om hur vi prata och skriva och att når varandra genom det.

    SvaraRadera
  6. Jag använder de nya orden som jag har lärt mig på meningar för flera gångar och då kommer jag ihåg dem "kanske" och jag tror att det är ett bra sätt när man vill lära sig nya ord.
    Jag hade känt glädje och sorg samtidigt flera gångar i mitt liv egentligen, t.ex. den här perioden bor jag tryggt här i Sverige medan mitt folk, mina föräldrar, bröder,vänner och granner är otryggt där i Syrien .



    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det förstår jag Mohammad! Det är en svår situation att ha sina nära och kära långt borta på en orolig plats, men samtidigt är det viktigt att vara nöjd och glad över att man själv är i trygghet och mår bra. Du känner dig lite kluven kan jag tro!

      Radera
  7. Jag skriver nya ord på min anteckningsbok och försöker att hitta vad orden menar. Jag försöker att använda orden på meningar.
    Jag har känt glädje när jag har flyttat till Sverige men samtidigt är sorg därför att jag har lämnat min familj i Filippinerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det förstår jag att det var jobbigt! Har du hälsat på din familj sedan du flyttade eller blir det första gången nu i december?

      Radera
    2. Det blir första gången jag åker tillbaka till mitt hemland sedan jag kom hit till Sverige. Mina föräldrar är jätte glada över nyheten. Min man's föräldrar ska åka med oss. Alla är glada och samtidigt nervösa

      Benelda

      Radera
    3. Ja det förstår jag, men det kommer bli jättebra ska du se! 😊

      Radera
    4. Vad kul !! att din mans föräldrar ska åka tillsammans med er Benelda.
      För mig mins mans föräldrar var dog, så jag tänker att min mamma ska ha semester någon gång i Sverige.

      Radera
  8. Hej!
    Egentligen hade jag sorg när jag hörde att min pappa dog och var väldigt ledsen med att hade vetat länge att han ska dö, men brukar jag säger med själv att tiden läker alla sår och samtidigt är glad, eftersom jag tro på att livet går vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, även om man vet om att någon ska försvinna ifrån en så är det svårt när det händer. Ens föräldrar är ju såna viktiga personer i ens liv också! Men visst, livet går vidare och det är tur att det är så!

      Radera
  9. Det var kul för mig att jag hörde min kompis blev mamma efter 20 år sedan. Egentligen var spännande till mig.

    SvaraRadera