tisdag 23 september 2014

Vilket är ditt expertområde?

Idag började vi läsa om Allan Karlsson som har ett speciellt område, som han är expert på - han älskar att spränga! Det är ju lite speciellt kanske och i kapitel 1 av romanen "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" så spränger han allt möjligt - höns, ladan och t.o.m. sitt eget torp och han själv flyger genom luften och landar i en snödriva!:) Det skulle jag vilja se! Skulle det kunna hända på riktigt tror ni?

Allan hade ju lärt sig allt om sprängning genom att ha jobbat på en dynamitfirma och sedan startade han ett eget företag inom området. Så vilket är ditt expertområde och hur har du lärt dig det?

Här har ni trailern till filmen:
https://m.youtube.com/catch?v=pjiJ1cL3Uss

9 kommentarer:

  1. Jag tror att jag fick min expertområde från min mamma. Min mamma var en sångare när hon var ung och brukade hon hänga med sitt band på små konsert.
    När jag var lite gick jag med sjungandes tävling så många gånger och ibland fick jag det firsta priset. Då jobbade jag också som en sångare i några år som en hoppy på kvällerna. Jag tyckte förmycket om det och tror att sjunga anses min expertområde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tyckte kanske inte för mycket om sång, men SÅ mycket! Vill du sjunga för oss någon gång? Det skulle jag vilja höra och sjunga med dig!:) Jag sjöng på min sons dop och det är jag mycket stolt över! Jag var jättenervös, så det var nog inte så bra, men alla gäster var förvånade när jag gjorde det!:)

      Radera
    2. Ja, det kan vi göra om Mohammad ska vara våras dansare. :)))))

      Radera
  2. I mitt land jobbade jag som lärare i naturvetenskaplig ämnen och matematik på årskurs 7-9 i grundskolan. När man blir en lärare, måste man vara en flexibel och en ansvarig. Läraren kan också hjälpa föräldrarna i barnens uppfostran.Jag hoppas att jag kan få betyg här och ett jobb för att skaffa mig mer erfarenhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, du måste verkligen vara duktig på de ämnena! Det är inte mina favoritämnen, för ibland vet jag inte ens om man ska räkna med gånger eller delat:) Du kan kanske lära mig lite?

      Radera
  3. Jag vet inte vad kan jag säga för att livet har lärt mig mycket under nästan 50 år (men jag är fortfarande yngst i gruppen), så jag tror att jag är en mångsidig man som har mer än en expertområde även med att sjunga för att jag hade en sånginspelning på syrier teve om mammor när jag har varit 6 år gammal och jag fortsätte den här hobbyn med psalmsånger efter jag har lärt mig mycket om musik. Nu sjunger jag ensam i tvättstugan eller i badrummet (ha ha ha) och då känner jag mig nöjd om min själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahha... Nästa gång vill vi höra dig i klassrummet! Vilken är din favoritlåt? Kan du någon svensk låt?

      Radera
  4. Det blir ett spännande ide om Noi och Mohammad ska sjunga. Ska vi ha en sånglektion?

    Allan började explodera grejer när han var en ung pojke. Det är vanligen att människor som började yngre blev framgångsrika. Men jag tror att när man är äldre är det inte sent om vi ska göra någonting vi tycker om.

    Jag kan inte säga att jag är en expert på matlagning men jag ska försöker att bli duktig på den områden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men vilken bra idé! Vi kanske ska ha presentationer på vårt expertområde? Då kan alla prata om sin speciella passion och kanske kan vi få lite smakprov då?:) Sång och lite mat kanske! Fantastiskt! Jag tror också att det aldrig är för sent att lära sig nya saker!

      Radera