fredag 26 september 2014

Många regler för Allan...

Idag läste jag vidare om Allan och hans första tid på äldreboendet. Det var ju många regler för honom och mycket som han inte fick göra, t.ex. dricka alkohol eller titta på tv efter kl. 23. Allan kände det som att det fanns regler för allt. Hur tror ni att det är på äldreboenden i Sverige och hur är det i era länder, finns det ens äldreboenden? Hur tycker ni att det ska vara på ett bra äldreboende?

I det sista kapitlet, som jag läste, så rymmer ju Allan. Gör han rätt tycker ni? Och tänk att han tog sig över stenmuren till slut, bara genom att tänka på vad han kunde i sin ungdom och tänka att han KAN klara det. I vilka andra situationer kan det vara bra att tänka så positivt?

Jag tänker nu positivt om min kväll och jag vet att jag kommer klara av att ha 6 stycken 4-5-åringar på kalas hemma i mitt hus. Jag tror att de kommer att sitta som ljus och tacka snällt för mat och fika och sen leka tyst som möss på min sons rum!:) Och skulle de inte göra det, så klarar jag det ändå!

Trevlig helg allihopa!


Från lärare Sofia :)

7 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag tycker att de äldre kunna att vara självständiga även om man behöver hjälp av olika slag, också man kunna bo kvar hemma och bestämma sitt liv på ett helt annat sätt. Allan tyckte om att vara självständiga man och gör olika saker som han ville tror jag.
    I Sverige finns båda vård och omsorg för äldre personer som har behov av hemtjänst och jag tycker att det bättre än att leva på äldreboendet. Jag vet inte om mitt land har samma vård eller omsorg för äldre personer nu,eftersom fortfarande bo i kaos.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror också att det är viktigt att få bestämma själv hur man vill ha det när man är äldre!

      Radera
  2. I Thailand finns ett äldreboende i Bangkok, men mest pensioner bor själva med deras familj. Eftersom när någon vill bo där, måste deras döttrar eller söner betala ganska mycket för man få platser där.

    Jag vill inte ha lång liv samma som Allan. Det är för mycket med hundraåring, ca åttio år är lagom,tro jag. Det är viktigaste att man lever med god hälsan. Det innehåll att man har motion jämnhet, tänker positiv och en sak till är att man tänker på sig själv är inte gammal.

    Ung hjärnan ge ung kroppen.

    Jag har en mening, tänk positiv att träna uttala :))))

    *Sju skönsjungande sjuksköterskor skötte sjuttiosju sjösjuka sjömän på skeppet "Shanghai"

    Vi ses i klassrummet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi! Den sista ramsan vill jag höra sen! 😊 men så bra att du tänker positivt om uttal, då fixar du det bättre!

      Ja, jag vet att det ofta är så att man bor hos sin familj när man blir äldre i andra länder.

      Jasså 80 år?! Det är ju bara barnet.. Om knopp o kropp är med är ju ett hundraårigt liv fantastiskt, tycker jag.

      Radera
  3. Jag har jobbat på äldreboende förut i sommar på en vecka men jag har aldrig hört om dessa regler. Kanske det fanns regler men inte samma som Allan har upplevelse och de är snäll mot äldre människor. Jag har inte hört om en äldreboende i Filippinerna, kanske det finns men jag vet inte vart ligger och vet inte om det finns regler. Ett bra äldreboende måste personalen är snäll mot de äldre människor och ta hand om de väldigt mycket. Skapa en list av regler som är inte sträng och ger de ett fritt dag som de kan göra vad de vill eftersom det känner bra om man kan göra saker som du tycket att göra.

    Vara lycklig visar en positiv liv och göra saker med sin familj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är viktigt att få göra det man tycker om. Vad tror du att du vill göra när du blir äldre? Jag tror att jag kommer vilja läsa många romaner! Hoppas min syn är bra till dess eller att någon snäll personal har tid att läsa för mig!:)

      Radera
  4. Regler är bra att hålla ordning på område. Man kan inte undvika dessa regler.

    Äldreboenden i Filippinerna är inte vanliga för att vi tar hand om våra föräldrar. Barnen ska överensstämma med varandra om var och vem föräldrarna ska bo.
    En del av läroplanen i skolan i mitt land, jobbade jag som praktikant på äldreboenden. De har reglerna som blivit rutiner. De sa att det är bättre för dem att följa, särskilt med dementa.

    Benelda

    SvaraRadera