fredag 19 september 2014

Vilken överraskning!!!

Vi har fortsatt att prata om politik och vi läste några tidningsartiklar. Talmannen har godkänt Stefan Löfven som statsminister och nu ska han föreslå en regering. Sen ska riksdagen rösta på förslaget. Vi läste också att någon från Sverigedemokraterna ska bli vice talman, eftersom det är tradition att det tredje största partiet ska bli det. Jonas Sjöstedt tycker att det är dåligt. Vad tycker ni om det här? Klarar Sverigedemokraterna detta uppdrag? Vi fick en överraskning när vi läste att Moderaterna kanske ska samarbeta med Socialdemokraterna, men det var bara i vissa frågor. De ska inte vara med i regeringen.

Vi läste lite meningar som Estabraq och Intisar hade skrivit och vi lärde oss att hamnar och hamnar utanför betyder olika saker. Har ni hamnat utanför någon gång? Man måste använda äldst och yngst på det här sättet: Jag är yngst i gruppen! :) Men vem är äldst? Det vet vi fortfarande inte... Vi vet att Vince är äldre än Cheska, men bara 10 månader äldre.

Vi pratade om att samla energi och det bästa är ju att sova! Eller? Några dricker kaffe, får massage, sitter på balkongen, lyssnar på musik och vill man glömma bort sin man en stund, så kan man dricka whiskey. :) Red bull går också bra, för då blir det dans natten lång. Så det passar kanske bra till helgen! Dansa lugnt!

10 kommentarer:

  1. Vice talman i riksdagen inte har någon riktigt myndighet. Så jag håller med Jonas Sjöstedt att det är dåligt för Sverigedemokraterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej nej Mohammad tänker inte så. Om du har läst förre inlägg som Sofia skivit, det finns ea artikel där. Det handlar om Sverige politiks tredition som om något parti fick tredje parti i detta val så de har rätt ock godkänn för vice talman. Så om du tänker tvärtom kanske du bygga ett eget parti och ditt parti vara tredje i dette val och får en talman men har inte någon upskattat det Vad känner du?

      Det är en Sverige politik tredition om de inte acceptera det, vad ska hända på nästa val?

      Radera
    2. Jag sa inte att jag tänker. Jag sa inte nogåt om "Sverige politiks tradition"
      Jag tror att du missförstår mig!!! var snälla och läs vad jag har skrivt igen.
      Tack för din kommentar i alla fall.

      Radera
  2. Från början sa jag att Moderaterna kanske ska samarbeta med Socialdemokraterna och det finns inte något som kan överraska mig i pölitiket för att alla politikerna har faktiskt samma målet och de är färdiga alltid för att ändra sig för att nå deras mål.

    SvaraRadera
  3. Det vet vi inte om hur går det om en av Sverigedemokraterna ska blir vice talman. Vi måste inte döma någon efter omslaget för vi vet inte om personen. Vi vet bara hon eller han kommer från Sverigedemokraterna. Jag tror Sverigedemokrati kan klara av att bli talman eftersom en talman tänker inte om sig själv för det är andras förslag eller åsikt är viktigt.

    Ja, jag har hamnat utanför lägenhet flera gånger. Jag är en lat person och lämna nyckeln i lägenhet hela tiden och ibland ingen är hemma, så jag måste vänta tills någon kommer hem och öppna dörren.

    - Cheska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här borde man säga att man blir utelåst.

      Radera
  4. Jag tror att partiledarna måste göra något att komma överens med varandra
    annars kommer Sverige att hamna i en kaotisk situation.

    Ödmjukhet måste komma först och de måste hamna utanför deras högmod.

    Benelda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste lämna sitt högmod utanför.

      Radera
  5. Imorgon blir det stor skillnad om vi som invandrarna att öka våra positiva energi.
    Jag minner att kämpa med våra egen förmåga att vara redo att gå in i arbetsläget och undvik att hamna utanför samhällsområden medan att leva bara med stöd av Social.

    Då tror jag att allmänna folk blir minska rädd för att invandrarna blir öka.

    Då hoppas jag att det blir minska röstresultat som rösta SD i nästa valet!

    SvaraRadera