tisdag 16 september 2014

Vissa pratar hur snabbt som helst...

Lektionen idag bestod av att granska valresultatet i riksdagsvalet och även resultaten till kommunen i Kungsör, Arboga och Köping. Vi kunde se att SD växte mycket i alla val, men att de fick lite lägre procent i Arboga mot i Kungsör och Köping. Man vet inte riktigt varför, men kanske är det som vi sa att i Arboga röstade många på andra småpartier istället, eventuellt Omvårdnadspartiet. Eller vad tror ni att förkortningen står för, Opa? Kan någon ta reda på det?

Vi lyssnade på Jimmy Åkesson och ni svarade på frågor till. Det var svårt, eftersom han både pratade snabbt och med skånsk dialekt. Har ni lyssnat på mycket skånska tidigare? Varför pratar de så olikt vår dialekt? Här är länken till det vi lyssnade på idag, om ni vill höra det igen:

http://www.svt.se/nyheter/val2014/akesson-det-gar-inte-att-ignorera-oss

Det är skrämmande att SD blev ett så stort parti nu och det skapar stor oro i Sverige. Hur ska det bli, tror ni att de andra partierna kommer att lyssna på dem? Vad har hänt idag runt valet, är det något nytt om hur regeringen ska se ut?

8 kommentarer:

  1. Hej Sofia!

    Har du väntat tills vi sov och bloggad???
    Kommer du att vakna på midnatten och skriva något imorgon???

    Jag vill säga att idag var jag glad att pratade och diskuterade med vännerna, men jag hoppas att ni förstår att jag ser ut inte snäll och arg när jag pratar om de några presoner som påverkar på oss av att bestämma olika dåliga saker som skada våra länder och våra liv.

    De som jag är arg på.

    Jag vill säge till den lugna vänn som jag glömde tyvärr sitt namn och satt mot mig vid samma bordet att jag var jätte glad att lyssna på henne och på Roe och på "NAJWA" mamamia. Jag och Najwa brukada att diskutera tillsammans i samma sett som idag så jag hoppas att de andra vännerna tyckte inte att vi bråkade.

    Jag vill säga till dem trea tjejerna att om du har ett partie, jag kommer att rösta för er och inte för min själv.

    Jag vill säga att sen kom jag till Sverige möter jag härliga svenska personer som det är svårt att glömma dem. Vad man kan säga om Rose Mari, Maja, Tina, Liselotte, Olrjka eller...eller Sofia, Jag tror ibland att de är änglar ?

    Vad kan jag säga om mina trevliga svensk granner?.

    När arbetade jag i valet räffade jag flera fantastiska tjejer Linda, Eva,från kommunen, Anna, Margretta och Kristina. Då var det en fantastisk tid för mig att sitta med, lyssna på och lära mig några saker om Sverige från dem.

    Jag måste tacka gud att han har skickat till me många trävliga personer som er eftersom det har hjälpt mig och min familj mycket att glömma att vi bor långt borta av Syrien.

    Jag tror att ni kan förstår nu varför jag är arg på de några personerna som påverkar vår fin värld och byter den åt fanders.

    Trävlig dag till er.

    SvaraRadera
  2. .....i samma sätt som idag
    ......rävliga svenska granner
    .....några saker om Sverige Av dem.
    .... att han har skickat mig många......
    .....kan förstå nu......
    .
    .
    .
    Jag vet att jag är dålig på svenska.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag tycker att man inte lär sig allt genom språket, för att man behöver till att veta mer mer om svenska samhället och att förstå hur svenskarna "funkar" genom att läsa någon bok om svenska samhället och jag är säker på att boken kommer att hjälpa dig att förstå hur svenskarna funkar med livet.

    SvaraRadera
  4. Det var bra att vi lyssnade på Jimmie Åkesson som pratade skånsk dialekt och det var svårt att vi förstår vad han säger . Men vi har kämpat iallafall. Min tänk att det finns ingen andra partierna som kommer att lyssna på SD eftersom dem har dålig tänk och jag hoppas att ingen kommer och att lyssna på dem eller rösta på SD

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Först vill jag säger att det är svårt att vi förstår skånska dialekter för att det finns flera olika dialekter inom Skåne. De pratar inte på samma sätt i norr Skåne som i södra och inte på samma sätt i öster Skåne och väster.
    Under en lång tid pratade ett gemensamt språk i Sverige, Norge och Danmark ett språk sam kallas i dag urnordiska.
    Jag tycker att de blandade mellan danska och tyska språk, för att Skåne var ett danska land för 1658 men sen blev det ett svensk land, och under medeltiden fanns det flera tyskar i Danmark ofta bodde de i städerna där de arbetade som köpmän. Jag tycker att det påverkar att de pratar på olika dialekter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller med dig Estabrag. Alla länder finns olika dialekter, det är bra att vi kan lära oss på svenskas olika dialekt även det är lite svårt för oss att förstår. I mitt hemland också finns många olika dialekter och jag inte förstår vad de prata heller.

      Radera
  6. (OPA) betyder Omsorgspartiet i Arboga

    Om alla svenskar pratar samma som våra lärare, är det kanske bra men det gör inte. Man bör veta att det finns olika dialekter i Sverige och det är säkert att några är riktigt svårt att förstår.
    Men det finns faktiskt några personer som pratar verkligen snabb även de som pratar rikssvenska.

    Benelda

    SvaraRadera