måndag 8 september 2014

Äntligen tillbaka :)

Jag är så glad över mitt jobb och mina engagerade elever! Idag har jag verkligen sett att ni har lärt er massor under förra veckan. Det var jätteroligt att läsa artikeln i tidningen och att få se alla kloka åsikter och Nois nöjda ansiktsuttryck:) Det var verkligen en jättefin bild på henne! De som var på lektionen idag läste artikeln och vi pratade om några nya ord/uttryck som kan vara användbara:
Stora klyftor
Ägna sig åt
Dels
Ge insikt
Slussa in
Vardera
Lärorik
Välj något eller några ord av dessa och skriv några egna meningar här på bloggen! Ni ska alla få artikeln imorgon på lektionen.

Det var ju en felskrivning i tidningen, om att det bara var SFI-elever som var med i det här arbetet och det känns inte bra gentemot er. Jag fick hjälp av eleverna på lektionen idag, att skriva ett mail till reportern som skrev artikeln. Vi förklarade skillnaden mellan SFI, grund och gymnasiet och hoppas att hon kan göra en rättelse på något sätt i tidningen.

De två största partierna i vårt val blev ju Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Vad säger ni om det?
Vi ses imorgon kl. 10!

24 kommentarer:

  1. Hej Sofia. i fredags saknar vi dej mycket, men det var roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad gulligt sagt!😊 men vad bra att det var kul!

      Radera
  2. I förra veckan var lärorikt och vi lärde massor med nya ord

    SvaraRadera
  3. Jag hoppades att jag hade varit med vännerna i skoln på det här valet, men jag hade varit på riktigt vallokalen och där lärde jag mig mycket av valet och träffade många svenska personer som kom och röstade på olika partier.
    Dels ville jag att komma och vara med vännerna i skolan i fredags, dels måste jag vara i biblioteket som är en vallokl i Kungsör.
    Nu är jag säkert att man bör ägna sig mycket åt lära sig nya kunskaper i det här livet.
    Nu ser jag bättre de här stora klyftorna som finns bland kommunistiska regimer, diktator regimer och demokratiregimer.
    Jag blev förkyld imorse, men jag hoppas att jag ska bli bättre imorgon och komma för att jag saknade att vara i klassrummet med er som vanligt.
    Vises!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk att du har fått vara i den riktiga vallokalen! Det måste verkligen vara spännande. Har du fått prata mycket med de som har kommit och röstat? Vad bra du använde uttrycket "dels"!

      Radera
    2. Och ägna sig och stor kliftor. Eller hurP?

      Radera
    3. Ja! Det var egentligen spännande att prata med olika människotypr där, men jag är förfarande förvånad för att jag kan inte förstå varför kan jag förstå några svenska personer när de pratar med mig eller med varandra medan jag kan inte förstå andra!!!!???
      Det besvärar mig.

      Radera
  4. Hej Sofia!
    Kan jag få en noggrann förklaring för de här tre frågorna som finns i papperet "Skriv om en bok" tack?
    Hur förändras och utvecklas personen under bokens gång och hur skildrar man detta?
    Vilket är budskapet i den här boken?
    Hur skildras boken tid? Utspelar den sig under 1 timme och 20 minuter ................... m.m ?
    Egentligen jag förstör inte dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vi ta det imorgon, min flitiga elev? Annars kan jag försöka förklara det på mail.. Om du inte kommer imorgon, kan du väl maila mig och påminna mig om frågorna!

      Radera
    2. Javisst! Tack ska du ha min bästa lärare.

      Radera
  5. Igår ägnade jag två timmar med mina barn

    SvaraRadera
  6. Vad bra att du ägnade så mycket tid ÅT dem!

    SvaraRadera
  7. Jag har varit att ge min dotter insikt om livet.

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Hej! Dels tycker jag inte om sverigedemokraterna , dels vill jag veta varför de vill inte invandrare.
    Det finns en klyfta mellan demokrati och diktator samma sak mellan rättvist och orättvist.
    Jag blev en lärorik om valdagen, eftersom jag läste mycket om alla partier.

    SvaraRadera
  10. varje dag har jag många saker att göra, dels kommer jag till skolan dels måste jag hämta mina barn från dagis, dels måste jag plugga på kvällen.

    SvaraRadera
  11. hej
    Sofia
    jag är mycket förvirrad för att ,dels vill jag gå till skolan och dels vill gå till mitt jobb och dels jag vill gå till sjukhuset och stanna kvar bredvid min dotter.

    SvaraRadera
  12. Jag är mycket glad, eftersom jag lär mig så mycket från valet

    Vince

    SvaraRadera
  13. Förre veckan var viktig och lärorik för mig.
    Jag har lärt mig om politik och gjort val kampanj för mitt parti men vi har inte vunnit.

    SvaraRadera
  14. Det var intressant att lära om politik och alla fick vardera samma uppgift och har fått lärorik om de andra politiker i riksdagen.

    Båda partierna är bra. De har bra mål att förbättre Sverige och människor har bättre liv. Jag har inga problem om båda stryrer Sverige för jag tror de vet vad är bäst för Sverige och människor.

    - Cheska

    SvaraRadera
  15. Det stod i tidningen att Vänsterpartiet och Socialdemokraterna fick cirka 30 procent vardera av rösterna.
    Förra veckan var lärorik eftersom partiledarna gav oss deras insikter.
    Det är viktigt för oss att ägna sig åt studierna.
    Jag kan inte förneka att valet i Sverige mellan Filippinerna finns stora klyftorna. Jag är imponerad av Sveriges ordning därför att det finns ALLTID kaos under valet i Filippinerna. Situationen är skamliga och hemska.

    SvaraRadera