torsdag 11 september 2014

Insändare om Godispartiet och andra partier

Idag arbetade vi med insändare. Några berättade om vad som är typiskt för en insändare och även om några insändare som ni hade läst. Min insändare om Godispartiet fick ni läsa som ett exempel på hur man bygger upp en insändare med rubrik, inledning, att presentera åsikten tidigt, flera argument som man förklarar, avslutning där man uppmanar läsaren till förändring eller att hålla med och sist en signatur. Ni skrev sedan en egen insändare om det partiet som ni har jobbat med. Jag hoppas att ni själva kommer att skriva insändare på riktigt framöver! Det är ju en möjlighet att påverka och skapa en diskussion.

Jag måste bara berätta om att jag såg en utfrågning av flera partier på TV igår och bl.a. pratade de med Jimmy Åkesson för SD och hans parti vill ju införa ett test för invandrare som vill bli svenska medborgare. De vill att man ska ha goda kunskaper i svenska språket och även kunskaper om Sverige. Vad tycker ni om det? Själv kunde han knappt svara på en del frågor om Sveriges kungar och om hur vissa ord stavas, så jag vet inte om han själv skulle klara av ett sådant test! :) Ni kan kolla på TV4-play om ni vill se programmen om valet!



Här är några av dagens flitiga elever!

10 kommentarer:

  1. Hej! Jag ska kämpa och studera mycket för att bli bättre .Jag vill förbereda för att göra den test. Jag hoppas att han misslyckas .Varför blir han inte skådespelare?.Han ska bli en känd , eftersom han är snygg .

    SvaraRadera
  2. Han kan göra mördare rol som dödar alla invandrar.Han ska vara bekväm.

    SvaraRadera
  3. Sofia och Intisar
    Ni är roliga!
    Han kan vara min klasskamrat i samhällskunskap då! (skoja bara)
    Försöker han kopiera lagarna i U.S.A?
    Jag tycker att det är tråkigt.
    När man studerar svenska språket, har man lärt sig om Sverige.
    Han gör allt svårt och komplicerat.
    Jag håller med Intisar att vi ska vara beredda för testet i framtiden.
    Bring it on!

    Benelda

    SvaraRadera
  4. Ja men vad bra att ni är beredda att göra testet i framtiden! Jag vet att ni kommer att klara det galant, bättre än Jimmy helt klart!:)

    SvaraRadera
  5. Det är en bestämmelse för att bli en medborgare i olika länder även i Danmark.
    Jag tror att det är en bra idé och då kan vi som invandrare veta mer och lära oss mer av Sveriges historia och samhälle än de som har ingenting att ge andra och vet ingenting att lära andra, men låtsas att de är kloka.
    Jag är säkert att 90 porcent av politikerna brukar göra det och säga något även om de inte förstår vad betyder det som de har sagt!!!! och det är bara för att de vinna i valet och komma till makten.

    SvaraRadera
  6. Jag vet inte. Han liksom planer att göra samma sak som i USA att göra test om kunskaper att bli medborgare men inte med spåket då. Om han skulle göra att ha test att bli svenska medborgare jag tror att invavdrare kan klara av sig testet. Vi har läst svenska språket så bra vi kan och kunskaper om Sverige.

    - Cheska

    SvaraRadera
  7. nästan alla invandrare har kommit hit ,för att hitta fred och rättvisa. De tvungnar och de hoppa av från krig eller de kanske vill ha ett bättre liv.var för kan han inte bara visa lite empati istället för hat.
    Jag tror att alla invandrare när de kommer till Sverige försöker de visa respektera för svensk medborgare genom att gemenskaps med traditioner och kulturer,så vi försöker att lära sig mer om språket.
    Jag tycker att om man har levt med samhället ska han veta mer om språket. I alla fall jag har fått medborgarskap men jag har studerat fortfarande och lära mig mer.

    SvaraRadera
  8. Det är jätte bra idéer tro jag. Språk är jätte viktigt, hur man kan visa sig om man är medborgare men kan inte svenska språket.

    SvaraRadera
  9. Det är bra för invandrare som vill bli svenskt medborgare. Alla kommer att anstränga sig och lära sig svenska för att dem ska här rätt till svenskt medborgare . Det finns många invandrare som är svenskt medborgare och de kan inte svenska och dem vet ingen ting om Sverige.

    SvaraRadera
  10. Jag har lärt att jag måste träna mer med min grammatik och utveckla språket.

    Jag hoppas ni tar hand om mig och vägleda mig på rätt set om språket

    tack så mycket sofia jag vill träna på den

    Vince

    SvaraRadera