torsdag 18 september 2014

Minska, öka, skillnad... Men vem är äldst egentligen?:)

Vi fortsatte att fundera över valet idag och nu var det i form av läsförståelse med frågor till diagram om valresultatet. Det var ord som skillnad, öka, minska, näst störst, hamna utanför, minst, exakt lika m.m. som fanns med. Vi fick även chansen att prata om vem som är äldst, yngst och längst i gruppen. Några av oss verkar ha krympt lite på senare tid, precis som min mamma:) haha! Skriv gärna några egna meningar med orden för att träna!

Annars läste jag nu att det är klart att Stefan Löfven får bilda regering och att han vill samarbeta med Miljöpartiet, men att de inte sagt ja än. Så vad tror ni, vilka kommer att ingå i regeringen? Här kan ni läsa artikeln:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=493&artikel=59688

Det blir ett kort inlägg ikväll. Jag har haft en jättestressig dag, med möte hela eftermiddagen, så jag är verkligen trött idag. Vad säger ni, hur brukar ni göra för att få energi när ni känner er trötta och hängiga? Jag tog mig i alla fall ut på en springtur nu på kvällen tillsammans med en kompis och det var verkligen skönt och jag känner mig lite piggare nu:)

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Det finns skillnad mellan stat och samhälle.
    Igår träffade jag en äldst kvinna.
    Suha är en yngst flicka än Luma.
    Det finns många människor som hamnar i utan land.
    När jag blir trött, dricker en kopp kaffe,eller vila lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan säga så här:
      Igår träffade jag den äldsta kvinnan i Kungsör.
      Suha är yngre än Luma. Suha är yngst i familjen.
      ...som hamnar utomlands.
      Vänsterpartiet hamnar utanför regeringen.
      Alltså är hamnar och hamnar utanför olika saker!
      När jag blir trött, dricker jag en kopp kaffe eller vilar lite.

      Radera
  2. När du minskar hastigheten, ska du minska olyckorna.
    Det är en stor skillnad mellan partiers procent.
    SD procent har ökat i den här året.
    Vi måste sköta som är äldst.
    Läsningen och skrivningen är näst bäst till mig.
    Hon ser ut yngst i familjen.
    Jag skickade ett brev, men det hamnade inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här kan man säga:
      När du minskar hastigheten, minskar olyckorna.
      SD:s procent har ökat det här året.
      Vi måste sköta dem som är äldst.
      Läsningen och skrivningen är näst viktigast för mig.
      Hon ser yngst ut i familjen.
      Jag skickade ett brev, men det hamnade inte rätt.

      Radera
  3. Några partier fick minska procent än förre valet. Men SD, V och S var tre partier som fick öka procent. Och KD var ett parti som fick mints procent det betyder att de får mints mandat som hamnade i riksdagen.

    SvaraRadera
  4. Priserna på vanliga varor alltid ökar, men lönen sällan ökar .
    Göteborg är näst störst stad efter Stockholm.
    Elräkning har minskat när vi har bytt den gamla kylen.
    Fotvandrarna går vilse och de hamnar utanför skogen.
    Dan plockade den minst av äpplena för att han kom för sent.

    Om jag är hemma sedan känner jag trött, tar jag en tupplur. Men jag brukar dricka te eller vila när jag är trött.

    SvaraRadera