tisdag 31 mars 2015

Romanen "Såld" och "Killen på bryggan"

Idag är jag verkligen imponerad av er! Ni kan så mycket och har visat att ni verkligen kan läsa mellan raderna och tänka själva utifrån texter som vi läser eller lyssnar på. Vi pratade ju först om romanen Såld, som utspelar sig i Kina och jag läste första kapitlet ur den här grymma historien, just då när en flicka ska föras bort från sin familj och bli såld av sin farbror på en marknad. Ni fick fundera på varför flickan först liknar sin bror vid en slät sten och en tindrande stjärna och sedan börjar att hata honom efter händelsen. Basam tänkte att det kanske var hennes försvar, för att klara av det här hemska, att slå bort sina starka känslor för brodern och hata honom istället. Ni nämnde också svartsjuka eller avundsjuka. Vet ni vad som är skillnaden mellan dessa ord? Flickan skulle nu klara sig själv och gå sin egen väg genom "livets grumliga virvel" och det kunde Bahoz tydligt förklara vad som kunde menas med det. Kommer ni ihåg vad han sa?

Ahmad presenterade sedan hela romanen på ett mycket tydligt sätt, med ett varierat språk. Han pratade lugnt och jag tror att det gick bra för alla att hänga med, eftersom vi också hade pratat om boken innan. Tipset till honom blir ändå att skilja på hon/han:) Har ni några andra tips eller vill ni säga något som ni tyckte att han gjorde bra i sin presentation?

Efter att Ahmad hade pratat, diskuterade vi lite om skillnaden mellan sätta, ställa, lägga, hänga och även lämna. Skriv gärna lite egna meningar med orden, så att jag ser att ni har förstått.

Texten som vi sedan började att läsa var hämtad ur en roman som heter "Som trolleri" och kapitlet hette "Killen på bryggan". Vi hann inte alls långt, vi fick bara veta att en tjej kom till en sjö, som hon brukar gå till ofta, och den här dagen satt oväntat en kille på bryggan. De är båda intresserade av varandra. Tjejen är på väg att bada och killen stirrar på henne. Så hur tror ni att texten kommer att fortsätta? Börjar de prata mer med varandra? Blir de vänner? Blir de kära? Kommer killen också att bada? Imorgon får ni fortsätta att läsa texten tillsammans med Liselotte. Det var många nya bra ord att ta med sig från det vi läste, t.ex. slå ner blicken, i och för sig, igenkännande, gnistrigt gröna, inte röra sig ur fläcken, töntig, vibration m.m.

Vi har startat ett nytt sätt att fördela ordet i klassrummet med de små namnlapparna. Ni verkade positiva till det och sa att det kändes rättvist och att det blev lugnare. Jag känner samma sak och det är viktigt att alla får prata och visa vad de kan. Man behöver inte alls känna att det är någon fara om man inte kan svara på någon fråga, för man får ju hela tiden nya chanser.

Nu ses vi inget mer den här veckan, eftersom det är röd dag på fredag, så trevlig påsk! Nästa vecka har jag semester, så då har ni vikarie. Rose-Marie är här istället för mig. Då skulle jag vilja att någon elev, eller några elever tillsammans, bloggar efter varje lektion, så jag vet hur det går och det är även bra skrivträning för er! Vem eller vilka vill börja på tisdag nästa vecka?

Ha det bra!/Sofia

14 kommentarer:

  1. Jag tycker att skillnaden mellan svartsjuka och avundsjuka är att svartsjuka betyder person som tror att han/ hon inte är omtyckt som någon annan t.ex. Hon blev svartsjuk när hon såg honom tillsammans med en annan tjej.

    avundsjuka betyder när man tycker inte om att någon annan har fått något som man vill ha t.ex. De är avundsjuka på henne för att hon har så många kompisar.

    Jag tycker att det är lite svårt att skillnads mellan de orden men jag har skrivit lite olika meningar med de orden.
    Sätta: jag ska sätta blommorna i vatten.
    Ställa: jag har stället alla tallrikar i diskstället.
    Lägga: jag vill inte lägga alla pengar på mat.
    Hänga: jag ska hänga nya gardiner i fönstret.
    Lämna: hon lämnade barnet hos sin syster.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att texten skulle fortsätta att de ska prata mer med varandra och sen kanske de skulle bli kära i varandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej! Ja, kanske det. Vad tror du att de kommer prata om då?

      Radera
    2. Jag vet inte faktiskt om vad de skulle prata om, men jag tror att de ska prata om sitt liv.

      Radera
    3. om deras liv och inte sitt liv

      Radera
  3. tjäna!
    Att läsa romaner är verkligen väldet bra träning för att få mer nya ord. Killen på bryggen böken kommer att fortsätta med att de boda ska älska varandra och ha kärlik saga. Vi kommer bli bättre mer och mer för att vi har bra lärare som vet hur (manövrerar) om oss. att vara svartsjuk det betyder att man vill inte andra personer vara bättre än han/hon. avundsjuk det betyder att man bli arg om någon annan har bra saker eller få nogonting bra i sitt liv.
    Glad påsk till er.
    Bahoz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev fortsättningen som du trodde? Vad bra att du tycker att du lär dig så mycket!:)

      Läs gärna Suhailas förklaring av svartsjuk och avundsjuk! Glad påsk!

      Radera
  4. Nej *_* avslutningen var konstigt för att killen gick borta därifrån.

    SvaraRadera
  5. Nej *_* avslutningen var konstigt för att killen gick borta därifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det håller jag med om, att det var lite konstigt. Varför tror du att han gjorde så då?

      Radera
  6. För att tjejn var lite käftig och skvätte vatten på hononm.

    SvaraRadera
  7. Glad påsk för er. Påsken är de största kristna högtiderna som vi firar för att minnas att Jesus dog och återuppstod :) .

    SvaraRadera