onsdag 11 mars 2015

Hörförståelse och mer presentationer

Igår på lektionen kollade vi först igenom svaren på hörförståelsen om undersköterskan Daniella och sen gjorde vi en läsförståelse om att söka jobb. Vi pratade en del om att svaren inte alltid står direkt i texten, utan även i en hörförståelse behöver man lyssna "mellan raderna" och man behöver också använda sina egna erfarenheter ibland. Vad tyckte ni om den hörförståelsen?  Jag har rättat den och ni får titta på den på lektionen med Liselotte idag.

Vi pratade om att det är viktigt att vara aktiv på bloggen och det var glädjande att flera av er läser bloggen varje dag, men jag vill att ni visar det också. Skriv kommentarer på mina frågor eller andra reflektioner runt det vi jobbar med. Det är också viktigt att kommunicera med varandra, så skriv svar på varandras inlägg också. Jag berättade att det är en del av kursen och flera verkade förvånade. Här visar ni ju verkligen prov på skriftlig interaktion. Förstår ni vad som menas med det? Så här står det i det central innehållet för kursen och det med fet stil kan man visa på bloggen:

·         Muntlig och skriftlig produktion och interaktion av olika slag, även i mer formella sammanhang, där eleven instruerar, berättar, sammanfattar, förklarar, kommenterar, värderar, motiverar sina åsikter, diskuterar och argumenterar.

Det var några som presenterade sina faktatexter och återigen var det mycket prat om nervositet och hur man kan göra för att inte visa det och vad som gör att man ser nervös ut eller inte. Vi sa att kroppsspråket kan vara mer än att bara använda sina händer. Kommer ni ihåg, hur kan man mer använda sitt kroppsspråk? Ni gav jättemycket bra tips till varandra efter presentationerna, så nästa gång ni ska presentera något ska ni få träna för en kompis innan och få dessa kommentarer innan det riktiga framförandet. Vore inte det bra?

Vi kom överens om att intervjun som ni har gjort eller ska göra redovisas genom att ni sammanfattar den muntligt för de andra, så det blir ingen "teater" som vi pratade om förut. Några kanske hinner berätta om intervjun på lektionen idag!?

Här har ni nya filmer om yrken med frågor till, som ni kan träna på:

Film om förskollärare

Frågor:
1. Varför sökte hon till förskollärare?
2. Vilket program gick hon på gymnasiet?
3. Vad tycker hon är spännande i yrket?
4. Vilken yrkestitel hade hon innan hon utbildade sig till lärare?
5. Är hon färdigutbildad?
6. Vad menar hon med att hon har utvecklat sitt förhållningssätt mot barnen?
7. Vad menar hon med att det är mycket verksamhetsförlagd utbildning (VFU)?
8. Vilka typer av uppgifter får de med sig ut på VFU:n?

Film om bagare och konditor

Frågor:
1. Vilken utbildning har hon gått och på vilken plats?
2. Vilka typer av bröd gör hon på jobbet?
3. När stiger hon upp på morgonen?
4. När är hon på jobbet?
5. Vad gör hon först på morgonen?
6. Vad tycker hon är bäst med arbetet?
7. Vad menar hon med att "man är nästintill garanterad jobb"?
8. Vilka tips ger hon till dem som vill jobba som konditor eller bagare?

Kom ihåg att ni som brukar vara här på fredag morgon inte ska komma då, men på eftermiddagen kl. 12.30 är det jätteviktigt att ni kommer, för då kommer Rose-Marie och ska börja prata CV med er. Vi ses på måndag nästa vecka, eftersom jag ska på kurs torsdag-fredag.
/Sofia:)

11 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag tycker att det är jätteviktigt att vi tränar hemma med hörförståelse också. nästan varje dag lyssnar jag på nyheterna och lilla aktuell som finns i barn kanalen och nu är det en ny del som ska jag lyssna på också. Då blir jag bättre och bättre på hörförståelse.
    jag är väldigt nöjd och belåten med resultatet
    jag rekommenderar alla elever att lyssna på hörförståelse, för att det finns nya ord om och man lär sig mycket.
    lycka till med kursen.
    vi ses på måndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka bra tips och vad roligt att höra att du tränar så mycket och att det ger resultat! Bra jobbat!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    De personerna i filmerna är verkligen positiva och det är en väldigt bra övning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är de! Hörde du sen vilket program de pratade om?

      Radera
    2. *_* jag men den bagare sa ett program som finns inte (lysmys program !!!!!!)

      Radera
    3. Det är lite roligt att det lät som lysmys-programmet:) hon säger Livsmedelsprogrammet, men väldigt snabbt!

      Radera
    4. Nej det är inte "roligt" att lysna på någon som säger konstiga ord -_-

      Radera
    5. Nej okej det förstår jag, men lyssna igen nu så hör du nog att hon säger Livsmedelsprogrammet!

      Radera
    6. Jag lysnade på henne 20 gånger och hon sa "lysmys" programet.
      Och det kallar ( Retaurang och livsmedelprogamet ) inte lysmys.

      Radera
  4. Förlåt det är (som inte finns )

    SvaraRadera