onsdag 1 april 2015

Fortsättning på "Killen på bryggan"

Vi läste klart texten om killen och tjejen som träffades på bryggan. Jag tycker att ni läser bra! Slutet var ju ganska abrupt och kanske ville vi helst läsa lite mer. Vet ni vad abrupt betyder? Vi pratade extra om ganska många ord och uttryck, bland annat: badkruka, tovigt, förtjänade, dova, sjöjungfru, stått ut. Kommer ni ihåg vad de betyder? Skriv gärna meningar med orden.

Vi tittade även på en bild som ni kommer att få se igen tillsammans med Rose-Marie nästa vecka.

Glad påsk till er alla!

3 kommentarer:

  1. God dag!
    Ju avslutning var adupt som vi inte trodde att det ska bli så. Min lärare tror att jag förtjänar A betyg i samhälle. Igår hörde jag ett dovt ljud i natten kommer från köket sen kunde jag inte somna *_*. Jag hoppas att se en sjöjunkfru. Jag kommer inte ihåg vad stått up betyder *_^.
    Glad påsk aliihopa

    SvaraRadera
  2. Jag läste en saga om en sjöjungfru som var hälften kvinna och hälften fisk.
    Det var dov stämning vid stranden när hon började sola.
    Han jobbar på kvällarna för att förtjäna lite extra.
    Du är en kruka som inte vågar bada.
    Jag står inte ut med henne längre.

    SvaraRadera
  3. Abrupt:I sommaren abrupt kom snö som vi förväntade inte att hända så .
    Badkruka: Personen som ogillar att bada i kallt vatten .
    Sjöjungfru:Kvinna med fiskstjärt, det finns mycket i sagor.
    Stått ut: När man var sjuk måste ha tålamod och ståt ut med de tills man mår bra .
    Tovigt: Håret som klibbar ihop .
    Dova: När man sitter vid sjön på morgonen man hör skönt dova .

    SvaraRadera