tisdag 24 mars 2015

Personliga brev - olika tips

Ni fortsatte att arbeta med de fyra olika personliga breven i grupper. Ni fick fundera om allt fanns med eller om något skulle kunna läggas till. Sedan fick ni berätta för varandra om era brev och det gjorde ni bra. Jag tycker att ni verkligen har blivit bra på att lyssna på varandra och frågar varandra om saker som är otydliga. Helt rätt!

Vi skrev sedan ett personligt brev tillsammans med hjälp av "Lottas frågor" och här ser ni resultatet:


Kim Svensson                                                                          150324
Solvägen 11
73633 Kungsör
kimcool@hotmail.com                                                             Karin Westin
0700335678                                                                             Kunskapsporten
                                                                                                 Skolgatan 5
                                                                                                 73633 Kungsör


Ansökan om arbete som lärarassistent på SFI

Jag har stor erfarenhet av att arbeta med invandrare och har ett stort intresse för språk. Tidigare jobbade jag som lärare och undervisade elever i år 4-9 i svenska och samhällskunskap. På den här skolan studerade barn från många olika länder och det lärde mig att bemöta människor med olika språk på ett bra sätt. Nu har jag flyttat till Kungsör och vill jobba nära mitt hem och er arbetsplats tilltalar mig.

Förut har jag haft samarbete med er skola, genom att träffa några av lärarna och det verkar som att lärarna har en god sammanhållning. Jag har även varit vikarie hos er vid ett tillfälle och då märkte jag den goda kontakten mellan lärare och elever och den trevliga arbetsmiljön. Att ge eleverna mycket kunskaper och förklara mycket för dem, så att de utvecklas, är något som jag är bra på. Min kreativitet gör att jag kan stötta lärarna och hitta bra hjälpmedel i undervisningen.

På en flyktingförläggning arbetade jag med nyanlända, för att lära dem lite svenska. En fyraårig socionomutbildning har jag och jag har lärt mig mycket om sociala kontakter och samarbete.

På fritiden är jag en engagerad volontär, som pratar och hjälper nyanlända, för att de ska utveckla sitt språk. Böcker är något som jag älskar och jag gillar även allt nytt inom IT, som är viktigt att använda i dagens samhälle och skola.

Med vänlig hälsning

Kim Svensson

_________________________________________

Vi pratade om variation i språket och vi ändrade lite tillsammans i brevet, så att meningarna börjar på olika sätt. Bra jobbat idag!
/Sofia:)


2 kommentarer:

  1. Jag tycker att det var bra träning, därför personliga brev och cv är de en av vigtigaste saker för de som söker jobb.
    Jag lärde mig hur man håller brevet i en bra struktur och hur viktigt är variation i språket när man skrev ett personligt brev.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du kände att du lärde dig något! Varför är det viktigt att variera sitt språk då?

      Radera