fredag 20 mars 2015

Presentation av kockyrket och intervjuer

På morgonen på fredagen fick vi en mycket bra presentation av kockyrket med några frågor som inledning :) "Brukar ni laga mat hemma eller går ni på restaurang? Har ni någon favoritmat?" frågade hon. Det var ett riktigt bra sätt att börja! Vad tyckte ni mer var bra med Cheskas presentation, ni som hörde den?

Några berättade också om sina intervjuer och vi fick chansen att prata om några språkliga saker, t.ex. att man säger:

"Han har jobbat där i 10 år." Varför säger man inte jobbar eller jobbade?

"Han är kock." Man säger alltså inte "Han är en kock." När passar det att använda en kock/en lärare/en pilot eller bara kock/lärare/pilot?

Vi ses snart...

2 kommentarer:

  1. Jag brukar laga mat hemma och jag gör många olika slags maträtter men ibland blir det tråkigt för mig att laga mat så vi går på restaurang istället.
    Jag var inte på lektionen i morse men jag tycker att hon började sin presentation på rätt sätt, eftersom när man börjar med frågan så blir bättre för alla att lyssna på hon/han med stort intresse.

    Man kan inte säga jobbar, för att man används presens här t.ex. vi jobbar på att rätta felet. Och med jobbade används vi preteritum t.ex. vi jobbade 8 timmar i går.Men när vi säger "han har jobbat där i 10 år så vi används perfekt i meningarna.

    Jag tycker att vi kan använda en kock/en lärare och en pilot när vi pratar om obestämd person t.ex. jag ska träffa en lärare men jag vet inte vem är hon/han tro jag.

    SvaraRadera
  2. Usch, min favorit /bestämd och obestämd form/.
    Hon är lärare - utan en. Alla vet, vad är lärare. När vi pratar om ett yrke, då använder vi en lärare. /fast alla vet, vad är lärare/
    Jag har jobbat i - verksamhet började tidigare och förstsätter fortfarande.
    Jag jobbade - verksamhet slutade eller det var i någon tidpunkt förre nu.
    Jag jobbar - nu.

    SvaraRadera