fredag 20 mars 2015

Fler presentationer

Najoua och Vince presenterade sina faktatexter om yrken och de lyckades relativt väl båda två. Eller hur? Stackars Vince glömde helt av sig i slutet på grund av sin nervositet! Usch, jag tycker synd om er ibland! Men tänk, vad ni kommer att klara av längre fram i livet, när ni får träna så mycket här!:)

Vi fick chansen att prata lite om uttal: åker/ökar och en tredjedel. Vi pratade också om vegetarisk och vegetarian, allergisk och allergi. Skriv gärna lite olika meningar med de orden!

Nu är det helg och på måndag får ni studera hemma! Det är alltså stängt här då, men jag ska vara här och ta emot flera nya elever. På tisdag fortsätter vi med personliga brev!

Ha det så bra! Vi ses snart igen!
/Sofia:)

10 kommentarer:

  1. Jag åker på buss till Eskilstuna varje dag.
    Bostads behöv har ökat i Kungsör.
    Jag gillar vegetarisk mat.
    Jag är en vegetarian.
    Min kompis är allergisk mot blommor.
    Jag har allergi mot bin.
    Och jag tränar mycket i skolan och hemma också men jag vill att du också hjälpa oss mer om vad som behöver vi t.ex. hur kan man variera i sina texter?! eller repetera grammatik.
    Trevlig helg allihop och idag är Noroz högtid så glad Noroz till alla kompisar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Bahoz! Vad är Noroz högtid? Trevlig helg!

      Radera
    2. Hej Martina! ^_^
      Noroz högtid är en speciell högtid för Kurdiska människor och andra som persiska.Vi firar Noroz för att en gamal saga när en kurdisk man som hette Kaoa alhada dödade en elak kung som brukade döda kurdiska unga man och äta sina hjäna och det är en long saga och jag ska prata om på tisdag. Idag är 2715 talet på Kurdiska datom.

      Radera
    3. Tack för förklarning. På tisdag kommer jag inte för att jag reser till Slovakien. Men jag ska tänka på er i alla fall.

      Radera
    4. Aha lycka till Martina trevlig resa.

      Radera
    5. Martina skulle du resa? jag önskar dig en trevlig resa och lycka till. Ni skrev bra meningar med detta orden.

      Radera
    6. Martina skulle du resa? jag önskar dig en trevlig resa och lycka till. Ni skrev bra meningar med detta orden.

      Radera
  2. Min kompis är en vegetarian. Hon gillar att laga vegetariansk mat. Många är allergiska mot blommor. Att ha allergi kan vara farlig.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att det var fel att undvika bloggen. Idag kom jag till skolan och visste inte att det fanns egentligen ingen lektion. När jag kom, styrdes tystnaden överallt i skolan och sen upptäckte att alla alla lärarna fanns i arbetsrummet. Jag pratade med Sophia och Liselotte och de sade : Några nya elever kommer idag och vi är stängt (Trots att jag såg inga nya personer i skolan och skolans dörrar var vidöppna).
    I slutet blev jag så besviken. Jag hade många frågor till Sophia om hennes elaka uppgifer. Men nu jag bestämmer mig att läsa bloggen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Tur att uppgifterna är elaka och inte jag!:) jag är glad att du besökte bloggen hur som helst!

      Radera