fredag 27 mars 2015

Läsförståelse

Idag på morgonen läste vi en novell tillsammans, som handlade om några fattiga pojkar som förstörde ett äppelträd i en trädgård. De fick göra rätt för sig, genom att spara pengar under en lång tid, för att kunna betala för det som de hade ställt till med. När de sedan skulle betala tillbaka den sista kronan, så blev de väldigt överraskade när mannen lämnade tillbaka alla pengar till dem igen. Varför gjorde han så egentligen? Pojkarna blev så glada så att de grät av lycka. Har ni gråtit av lycka någon gång? Berätta!

Vi fick verkligen möjlighet att träna på att läsa "mellan raderna" idag och ni var ju jätteduktiga på att tänka själva och dra slutsatser utifrån texten. Att läsa en text är så mycket mer än att bara läsa exakt det som står och det tänker jag att vi ska träna mer på tiden framöver nu. Vi ska alltså göra en extra satsning på läsförståelse och i eftermiddag fortsätter vi med en annan text!

Vi ses då!
/Sofia

6 kommentarer:

  1. Oj, vad synd att jag kunde inte vara med. Att läsa en novell är en spännande aktivitet för mig, Åtminstone mer spännande än att skriva ett personligt brev.
    Och ja, jag har aldrig gråtit av lycka men kanske av sorg, tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, personligt brev verkar du inte vara så sugen på! Hoppas du fixar det ändå.
      Så tråkigt att läsa att du gråtit av motsatt anledning :(

      Radera
  2. Hej!
    De tre pojkar hade pallat äpplen och dem blev skäms. Deras familjer var fattiga och de hade inte råd att betala pengarna tillbaka till morfar. Varje vecka pojkarna betalade en viss summa under hösten och våren. Morfar såg dem ville fiksa sina fel. För att morfar gav pengarna tillbaka till pojkarna. Den här novellen lärde oss bör man försöka förlåta med andra som gjorde fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är viktigt! Har du lätt att förlåta när någon gör fel?

      Radera
  3. Hej Jag grät av lycka, när jag träffade min mamma när jag åkte till Irak i julas. Jag hade inte sett henne på 5 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det förstår jag att du gjorde! Vilken glädje!

      Radera