måndag 22 augusti 2016

Skrivuppgift och läsförståelseuppgift

Idag fortsatte arbetet med Zlatans trickcykel. Ni fick först skriva en sammanfattning av texten med hjälp av nyckelorden som ni samlade gemensamt i fredags. Ni fick en timme för att genomföra uppgiften, vad tyckte ni om tiden? Var det väldigt tidspressat? Tycker ni att orden var till hjälp? Vad kändes svårast med uppgiften?


Det var tufft idag, för ni fick också göra några frågor till texten. Vad tyckte ni om dem? Det kommer fler frågor imorgon. Idag gjorde ni ju bara en typ av frågor. Kändes det som att ni kunde svara på dem?


Planeringen för veckan ser annars ut så här:


Tisdag 23 aug
- Vi går igenom svaren på frågorna som ni gjorde på måndagen
- Ni besvarar resten av frågorna till texten under 1 timme
- Vi går igenom svaren på frågorna
- Vi pratar om att ge feedback på någon annans text och att ta till sig feedback från någon annan
- Ni får läsa någon annan elevs sammanfattning


Onsdag 24 aug
- Ni får ge skriftlig feedback till en annan elev
- Ev. får ni ta del av feedbacken som ni har fått på er text


Torsdag 25 aug
- Ni får bearbeta era sammanfattningar utifrån feedbacken och även kommentera vad ni valde att ändra och inte


Fredag 26 aug
- Individuella samtal utifrån resultaten på uppgifterna som ni har gjort hittills


Vi ses imorgon!
/Sofia

20 kommentarer:

  1. att göra tva saker på samma gången är jättetuff, men jag tror vi gjorde vad vi kan , så var det en bra försök för i dag.
    vi ses imorgon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32
      Rättning:
      Jag tror att "att" ska bli Att.
      Jag tror att "tva" ska bli två.
      Jag tror att "tror vi" ska bli tror att vi.
      Jag tror att "så var det" ska bli så det var.
      Varsågod och rätta min kommentar.

      Radera
    2. Ayman32
      Varsågod.

      Radera
  2. Nyckelorden hade gjort uppgiften lättare, så det var inte svårt att sammanfatta, man det var besvärlig att skriva sammanfattning och svara på frågorna i samma lektionen.
    Jag tyckte att frågorna var inte så lätt att svar på, men jag har försökt att ge svaren.😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32
      Rättning:
      Jag tyckte att frågorna var inte så (lätt) att (svar) på.
      Jag tror att (lätt) ska bli lätta
      och (svar) ska bli svar.
      varsågod och rätta min kommentar.
      :)

      Radera
    2. Ja, jag måste skriva (lätta) istället för(lätt), men jag fattar inte vad du menar att (svar) ska bli svar:)

      Radera
    3. Han menar nog att svar ska bli svara. Du har ju ett att också. 😌

      Radera
    4. Ayman32

      Mariam, Inte heller jag fattar vad jag menar. hehehe

      Tack Lisa. Du är en hjälpsam person.

      Radera
  3. Ayman 32
    Tiden var tidpressat, men det var nyttigt för mig. Man måste vänja sig att behandla tidpress.

    Svårast var att jag blev chockad efter nästan 35 minuter från början. då vet jag att det finns annan sak att skriva.
    i början tog jag det lugnt, men lite efter oroade tiden mig.

    Jag tyckte inte om frågorna. Det vet jag inte. Jag kunde svar utan att titta i pappret, men svar gömde sig under pappret :)
    De var lätta, men jag förlorade koncentration.

    Bra planering!
    Jag kommer att läsa Zlatans text och ska läsa vidare i "priset" roman.

    trevlig kväll.

    SvaraRadera
  4. Sammanfattningen var jätte lätt att skriva med nyckelorden. Att skriva texten och svara på frågor samma tid i en lektion var jätte kämpig för oss.
    Frågors svaren var åskådlig i texten man skulle ju bara kämpa att skriva med egna ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman 32
      Att skriva texten och svara på frågor samma tid i en lektion var jätte kämpig för oss.
      Det är en bra mening, tycker jag.

      Radera
    2. Ja visst är den bra!:) Byt bara "samma tid" till samtidigt så blir det ännu bättre!

      Radera
    3. Ayman32

      Jag vill vila och studera samtidigt. Det är Ännu bättre än bara att studera.

      Tack Sofia

      Radera
  5. Det var kort med tid och jag hade inte lust och studera för att jag tänkte på min kompis som skulle vara i flygplatsen hela dagen men det var inte så svårt och nyckelorden var till nytta
    Samma sak med läsförståelsen om trikcyklar. Det var mycket gatuspråk som gjorde uppgiften svårare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32
      Rättning:
      Jag tror att "inte lust" ska bli ingen lust.
      Jag tror att "lust och studera" ska bli lust att studera.
      Jag tror att "dagen men" ska bli dagen, men

      Jag håller med dig. Det var tråkigt med slang ord.

      Radera
  6. Sammanfattningen var lätt att skriva med nyckelorden,men det var lite jobbigt att skriva och svara på frågor i samma tid

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera