måndag 29 augusti 2016

Resan till Gotland

Ni jobbade med en reseberättelse idag och i grupper skulle ni försöka sätta ihop den i rätt ordning. Det var inte helt lätt, eller? Vi pratade om att bindeorden och tidsorden i en text är så viktiga för att det ska bli ett bra flyt. Här är texten i rätt ordning:


Resan till Gotland


 


Förra sommaren åkte jag till Gotland på semester under en vecka.


 


Jag tog flyget, men resan tog ganska lång tid, för planet blev försenat och jag fick vänta länge på taxi när jag kom fram.


 


Jag bodde i Visby hos mina vänner hela tiden. Jag gick omkring i de små gränderna i Visby och tittade på de gamla husen i olika storlekar och färger och alla otroliga röda, rosa och vita rosor, som klängde på staketen och husväggarna.


 


Jag gick också långa promenader, bl.a. runt ringmuren. Jag handlade kläder av gotländskt ull i små, mysiga hantverksaffärer. Flera gånger var jag ute och åt med mina vänner på trevliga restauranger.


 


En dag gjorde jag en utflykt i bil tillsammans med mina vänner. Vi åkte färja över till Fårö, en otroligt originell ö norr om Gotland.


 


Där badade och solade vi och tittade på raukar i solnedgången. Jag som vanligtvis är ganska tyst och försynt av mig, blev så imponerad av Fårö och nästan skrek till mina vänner när vi skulle åka tillbaka, eftersom jag verkligen ville stanna där längre.


 


I alla fall åkte vi tillbaka till Visby med bilen senare på kvällen.


 


Sista kvällen såg jag en pjäs utomhus i ruinerna i Roma, en liten ort mitt på Gotland.


 


Pjäsen var bra, men det var kallt att sitta ute så sent på kvällen.


 


Det var verkligen en trevlig resa och jag tänker åka dit nästa år igen.


Förbered er inför onsdag genom att läsa Liselottes inlägg här under och fundera på hur du ska bygga upp din berättelse.


Vi ses!
/Sofia

11 kommentarer:

  1. Ayman32

    min hjärna frågar, vilket betyg du ska ge till "Resan till Gotland"

    SvaraRadera
  2. Ayman32
    Det känns så roligt, när jag säger mina lärare pluggar i mitt dagliga klassrum. :)

    SvaraRadera
  3. Ayman32
    Rättning:
    Jag tror att "hur du ska bygga upp din berättelse" ska bli hur ni ska bygga upp dina berättelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I så fall: hur ni ska bygga upp era berättelser :)

      Radera
    2. Ayman32
      Tack för rättningen Sofia!

      Radera
  4. Ayman32
    Vad ska vi göra imorgon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imorgon och på fredag är det tid att skriva klart och förbättra sin berättelse. Alla kanske inte har varit så flitiga som du, Ayman;) Om man är klar, så får man jobba utifrån sin egen planering!

      Radera
    2. Ayman32
      Flitig är ett adjektiv, som jag ska spara.
      Tack Sofia!

      Hur kan man förbättra den följande citaten?
      "Alla kanske inte har varit så flitiga"
      Kan jag skriva på det följande sättet? Alla har kanske inte varit så flitiga.

      Jag bör sova snart, annars vaknar jag försent, men först ska jag lära mig lite om ADJEKTIVET.

      Radera
    3. Ayman32
      God morgon!
      Jag har tittat på 2 filmer som pratar om adverbet, adjektivet och skillnaden mellan de två.
      Jag är nyfiken att lära mig mer om dessa ord.

      Radera
    4. Ayman32
      Själv rättning:
      Jag tror att "Jag är nyfiken att lära mig mer om dessa ord." kan bli Jag är nyfiken på att lära mig mer om dessa ord.

      Radera
  5. Ayman32
    Idag har vi läst om en plats och den var inte Gotland i så fall.
    Hemlighet uppgiften var bra. Det tror jag i alla fall.

    SvaraRadera