onsdag 24 augusti 2016

Fortsatt arbete med kamratrespons

Ni jobbade vidare med kamratresponsen. Vi pratade lite om hur man tar emot respons:


Till dig som får respons:



  • Läs noga igenom den respons du har fått
  • Ta till dig responsen även om du inte håller med
  • Fråga om det är något du inte förstår
  • Bestäm vilka delar av responsen du vill använda i din bearbetning
  • Bearbeta din text! Kom ihåg att behålla originalet med responsen!
Ni fortsätter i morgon med att bearbeta era texter. Skriv på datorn och tänk på att kommentera era bearbetningar. Alltså skriv och berätta vilka delar du har valt att förändra. Motivera också dina val!
Ha det bra!
Liselotte

19 kommentarer:

  1. Ayman32
    Jag tror att Olena har skrivit en bra respons till mig.
    Efter rättning ska min sällsynta sammanfatning bli ännu mer sällsyntare. Eller hur?
    :)

    Jag har en fråga: Varför pluggar men ibland mer än ett år för att klara Gruv?

    Jag har läst planeringen och de ser lätta ut.

    Skriv

    . Instruktion
    . Berättelse
    . Sammanfattning
    . Kommentarer
    . Bokredovisning
    . Insändare
    . Faktatext
    . Kommwntarar på bloggen
    . Bearbeta texter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32

      Fortfarande funderar jag.

      Radera
  2. Ayman32
    Vad tror ni? Är det lätt att klara mig/dig innan nästa termin?

    Vad känner ni?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur lång tid det tar är ju väldigt olika från individ till individ. Det finns många olika faktorer som spelar in, till exempel studiebakgrund, social- eller ekonomisk situation eller vad som helst. Hur det kommer att gå för dig är det ingen som kan svara på nu, men vi hoppas att det går bra... för dig och för alla dina klasskamrater.

      Radera
    2. Ayman 32

      Tack Lis. ;)
      Jag ska absolut kämpa för bättre resultat.

      Radera
    3. Som jag sa Ayman när vi pratade handlar det inte bara om att skriva eller läsa de texter som står i planeringen utan resultatet på det man skriver o frågor som man svarar på måste vara på rätt nivå, språket kan inte innehålla alltför mycket fel med ord, grammatik, struktur, textbondning, skrivregler o.s.v. Detsamma gäller språknivån när man pratar och diskuterar!

      Är du/ni med? Alltså, förstår ni vad jag menar?

      Radera
    4. Textbindning ska det vara... Vet ni förresten vad det är?

      Radera
    5. Ayman32

      Sofia förstår jag dig bra. Tack för rådet.

      Textbindning ska det vara tydlig är min svar.


      Som jag sa Ayman, när vi pratade, handlar det inte bara om att skriva eller läsa de texter som står i planeringen utan resultatet på det. Man skriver frågor man svarar på måste vara på rätt nivå. Språket kan inte innehålla alltför mycket fel med ord, grammatik, struktur, textbindning, skrivregler o.s.v. Detsamma gäller språknivån när man pratar och diskuterar.

      Rättning:
      Jag tror att "textbondning" kan bli"textbindning"
      Varsågod, och rätt min kommentar.
      ;)

      Radera
    6. Ayman32

      Självrättning:
      Sofia förstår jag bra eller dig förstår jag bra.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. jag förstod. Jag ska kämpa mer för att klara mig själv snabbt genom att göra allt som kräver Gruv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32
      Det är inte så viktigt att göra all som Gruvs krav. att bli på högre nivå på skrivning och part är mer viktigare.
      Är jag rätt?

      Radera
    2. Ayman32
      Tack Sofia!

      Radera
  7. Jag ska kämpa hårt att klara mig på den här terminen annars blir det kaos för mig.
    Ali

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32

      Hoppas att du ska klara dig!

      Radera
    2. Tack så mkt!!!

      Radera