tisdag 16 augusti 2016

Att läsa en text på ett bra sätt

Idag har vi jobbat med strategier för att läsa en text, alltså hur man på bästa sätt kan förstå en text. Blev ni förvånade att man kan göra så mycket innan läsning? Man kan fundera på rubriken, titta på orden, titta på frågorna, tänka på vad man själv har för koppling till temat. Jag har lagt min Powerpoint i Arkiv på Fronter, så där kan ni titta på den igen. Här kan ni lyssna på lite av de tips som vi pratade om idag:
https://www.youtube.com/watch?v=P6I6mvaWR5U


Har ni fått igång era tankar nu om er barndom? Berätta gärna lite här på bloggen! Läs texten "Förgätmigej", som ni fick på papper idag, hemma igen och jobba vidare med frågorna. Det är en bra övning inför morgondagens läsförståelseuppgift.


Vi ses!
/Sofia

17 kommentarer:

  1. Videon är bra. Jag ska läsa en text två gånger innan skriva någon svar.

    B Läs mellan raderna

    1. För det första, tyckte Hanna om ketchup, men det fanns inte i farmor och farfars hus.
    För det andra, åt farföräldrar bara kokt korv och kokt ägg utan bröd till mat.
    För det tredje, tyckte Hanna om konserv och, men hos föräldrar fanns salladslandets mat och ej stanmat.

    2. Det var teven i vardags rummet som görde henne kändes trygg eftersom den alltid hjälpte hon att comma ihåg livet i stan.

    Ayman 32

    SvaraRadera
    Svar
    1. det blir väldigt enkelt för man läs texten flera gången och försök första om vad handlar ide i texten utan att se eller använda ordbok eller lexin . så ska jag göra med dina tips .
      Toppan tack

      Radera
  2. Ayman 32

    Jag har en fråga. Hur många sätt finns för koppling två ord tillsammans i ett ord?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla om det här kan hjälpa dig:
      https://www.youtube.com/watch?v=GVJjrpIZ6uk

      Radera
  3. Ayman 32
    Det finns ingen regel för att sätta ihop orden.
    :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många undantag! Så är det tyvärr ofta i det svenska språket!

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. I mitten av gamla Damakus, i stort damast stil hus bodde min farfar och farmor. Där har jag vuxit upp och har haft de sötaste dagarna i mitt liv. I det där området låg min första skola. gränderna och de trånga gatorna i gamla damaskus påminner mig om min barndom. Där får jag minnet om hur jag brukade skratta och leka med mina kompisar. När jag går där får jag härliga känsolr blandade med vackra minnen. när jag går i gamla stan i Stockholm får nästan samma känslor och minnen för att gamla stan liknar gamla damaskus väldigt mycket. Dessutom känner jag vad mycket jag saknar min älskade damaskus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fint du beskriver din hemstad! Och vad härligt att det också finns en liknande plats här i Sverige. Jag förstår att det blir blandade känslor när du besöker Stockholm. Damaskus idag är väl knappast som det var när du var liten och det är sorgligt!

      Radera
  6. Jag kan inte komma ihåg allt om min barndom livet . Men det öppet landskap var jag och mina barndom kamrater spelade fotboll brukar komma till min hjärna , det var en sandstrand I närheten av Gash flod.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter härligt att du spelade fotboll med dina barndomskamrater. Det låter som en positiv bild av din barndom!:) Gillar du fotboll än idag?

      Radera
  7. En plats från barndomen som betyder mycket för mig är min farfars gamla hus. Där brukade jag och hela familjen samlas och ha sällskap, kortspel och äta goda maträtter. När jag tänker på den platsen blir det lite sorgligt för att jag saknar den dagarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det förstår jag att du gör! Det bästa med minnen är ändå att man alltid har dem kvar. Försök tänka på det fina ni hade och gläds åt det. Jag saknar också min farmor och farfar, men jag brukar tänka på allt roligt och fint vi har haft och känna mig glad för det.

      Radera