tisdag 23 augusti 2016

Frågor till Zlatans text och feedback

Vi gick igenom era svar från igår på A-frågorna och vi konstaterade att frågorna var formulerade på ett ganska krångligt sätt. Eller vad tyckte ni? Ni fick sedan göra resten av frågorna och det var ju "läsa mellan raderna-frågor" och "resonera-frågor". Kändes de okej? Nu fick ni ju i alla fall lite mer tid.


Efter rasten pratade vi om att ge feedback. Kan ni ett annat ord för det, som är på svenska? Ni fick det här dokumentet som ni ska följa när ni läser kompisens text:


Kamratrespons - sammanfattning



 


Till dig som ger respons:                                                                  





Helhetsintryck



  • Läs igenom hela texten!
     
  • Är innehållet relevant?
     
  • Är informationen tillräcklig för att du ska förstå?
     
  • Används nyckelord?
     
  • Är texten skriven med egna ord?
     


Disposition



  • Stämmer uppbyggnad och disposition enligt texttypen?
     
  • Är inledningen relevant och lockande?
     
  • Är avslutningen bra?
     
  • Är texten styckeindelad?
     
  • Är styckeindelningen lämplig?
     


Ordval



  • Är orden lämpliga?
     
  • Är orden varierade?
     
  • Är stavningen ok?
     


Grammatik



  • Är meningarna varierade?
     
  • Är ordföljden ok?
     
  • Används verbformer korrekt?
     
  • Fungerar interpunktionen? (punkt, kommatecken…)


 Ni började läsa varandras texter i par och skriva lite feedback till varandra och det kommer ni att få fortsätta med imorgon med Liselotte. Vad tyckte ni om uppgiften?
Vi ses! Det var kul att träffa er idag! Ni är härliga! Och jag är inte ironisk, jag menar det!:)
/Sofia

32 kommentarer:

  1. Ayman 32

    A-Frågor var krongliga. Det är jag säkert på.

    Andra frågor var mer tydliga, så de var lättare.

    Respons, reagera, bedomma, är nästan synonymer till ordet feedback.

    Jag har en fråga till alla.
    Kan jag skriva Aymans bästa spel
    lika som min bästa spel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du kan skriva så.
      De båda uttrycker ägande eller samhörighet.

      Radera
    2. Ayman 32
      Tack för svaret Foto.
      Jag kan säga nu att jag är Fotos eleganta klasskamrat.
      :)

      Radera
    3. Spel är ett ettord, så min spel fungerar inte. 😏

      Radera
    4. Ayman 32

      Hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh är mitt bästa skratt.
      Tack för rättningen Lisa.

      Radera
  2. Ja, frågorna var på ett krångligt sätt .
    När jag börjar förstå vad betyder de nya ord på frågorna, glömmer jag svar .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32

      Dessa frågor var konstiga.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Frågorna var inte så lätt, men jag försökte ge svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Azeb! Välkommen hit!:) Vad bra att du i alla fall försökte svara på frågorna, trots att de kändes svåra.

      Radera
  5. det gick bra idag. jag tycker att den här typen av frågorna behöver en filosof för att svara på, alltså det behöver mer tänkande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32
      he he he
      Jag håller med dig. frågorna behöver en filosof.
      Du kan bli en, för jag ska bli en filosof.
      >:)

      Radera
  6. det gick bra idag. jag tycker att den här typen av frågorna behöver en filosof för att svara på, alltså det behöver mer tänkande.

    SvaraRadera
  7. När vi ger respons till andra det är inte lätt tycker jag ,därför att vi är vet inte väl språk , men det är bra träna till oss. Vi kan lära sina fel , kämpar mera. Jag hoppas att en gång det är hjälper oss. Olena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32
      Rättning:
      Jag tror att"lära sina fel" kan bli "lära oss fel"
      Varsågod och rätta min kommentar.

      Radera
    2. Eller "lära oss av våra fel". Är det inte så du menar, Olena?

      Härlig aktivitet ikväll förresten!!!:)

      Radera
    3. Ayman32

      Hon menade samma som min skrift.
      Jag läser mellan raderna.
      ;)

      Radera
  8. Ayman32

    Vivianne bor ihop med Cesar. Han från den >>fina<< familjen. Brommavilla, familjemiddag, stek med gräddsås och torra samtal kring dagsaktuella ämnen.

    Hon krävs. Hon vill något nytt. Hon vill New York. Hon tänker, drömmer och längtar till New York! Och fotoskola på Manhattan. Samtidigt älskar hon ju Cesar.
    Älskar och bråkar.

    Min nya romans sammanfattning.

    Jag har 3 frågor:
    1- Hur kan man använda >> << på bra sätt?
    2- Vad betyder Brommavilla?
    3- "Och fotoskola" hur kan man använda Och i menings början?

    Kan ni hjälpa mig?
    Tack.

    SvaraRadera
  9. förlåt Ayman. jag har ingen svar på ditt frågor men jag förstod lite om vad du hade läst i alla fall.

    SvaraRadera
  10. förlåt Ayman. jag har ingen svar på ditt frågor men jag förstod lite om vad du hade läst i alla fall.

    SvaraRadera
  11. Det är svårt förstår mellanraderna och ibland förstår jag hel annorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32

      Ja, det är svårt.
      :(

      Radera
  12. Ayman32

    är denna mening rätt?
    Sa att jag inte fick ge upp efter första försöket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32
      Är denna....

      Radera
    2. Jag sa att jag inte fick ge upp efter första försöket. Menar du så? Eller varför börjar du med sa?

      Radera
    3. Det vet jag inte.
      Jag har läst den i min nya roman, så jag har funderat om den ovanliga meningen.

      Radera
  13. Ayman32
    Vad är skillnad mellan "vill" och "ville"?
    Tack för hjälpen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Presens och preteritum!
      Jag vill skriva en berättelse.
      Jag ville inte skriva en berättelse igår.

      Radera
    2. Ayman32
      Härlig! Tack Sofia.

      Radera
  14. Jag tror att det sätt är användbar eftersom vi lär av våra misstag.

    SvaraRadera