torsdag 11 augusti 2016

Delkurser och genrer

Idag körde vi igång! Det var så roligt att träffa er, både nya och gamla elever! Jag förstår att det kanske kändes jobbigt att komma hit idag för er som varit lediga länge... Ja, ni hörde ju hur jag kände mig när jag skulle börja jobba förra veckan. Hur känner ni nu när vi har kommit igång lite?


Ulrika kom och pratade om delkurser som är nytt för den här terminen. Kursen delas in i mindre delar i olika svårighetsgrader. Delkurs 1 är 100 poäng, delkurs 2 till 4 är vardera 200 poäng. Det betyder att man kan få ett betyg på en delkurs när man har nått en viss nivå. När man är klar med kurs 4, så har man mycket kunskap med sig för att klara gymnasiekurserna i svenska. Den första perioden nu framåt, så kommer vi att göra en hel del uppgifter, för att vi så småningom ska kunna placera er på rätt delkurs.


Idag pratade vi om genrer - olika texttyper och jag har lagt min Powerpoint på Fronter under Arkiv - Olika texttyper, så titta gärna på den där.


Planering för den kommande veckan:


Fredag 12 aug
Vi pratar om hjälpmedel och ni får träna på att använda lexikon/ordbok.


Måndag 15 aug
Hemstudier


Tisdag 16 aug
Vi läser en text tillsammans och jobbar med hur man läser och förstår en text på bästa sätt. Ni får också jobba med frågor till texten tillsammans.


Onsdag 17 aug
Läsförståelseuppgift


Torsdag 18 aug
Vi pratar om hur man sammanfattar på ett bra sätt. Vi läser en ny text. Om vi hinner så jobbar vi med frågor till texten och sammanfattar den, annars gör vi det på fredag.


Fredag 19 aug
Antingen frågor och sammanfattning eller muntlig uppgift.


Vi ses imorgon!
/Sofia:)

2 kommentarer:

  1. För mig var det roligt att börja skolan igen.

    Jag har hittat din Powerpoint men jag kunde inte öppna den.Det finns en bra Youtube länk som jag rekommenderar till mina klass kamarater.
    https://www.youtube.com/watch?v=wob47sUjkus

    Jag håller tummen för planeringen.

    Ayman Alafandy 32

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag öppnat Powerpoints fil. :)

      Radera