torsdag 18 augusti 2016

"Jag fick en trickcykel"

Idag fick ni lämna in er läxa som ni fick igår. Jag ville med den se att ni har förstått hur man kan skaffa sig förförståelse innan man läser en text. Sen ville jag också se vilka som tar ansvar för att göra sina uppgifter. Om man inte hade skrivit något på sitt papper, så fick ni en chans att visa vad ni tänkte på lektionen, och den chansen tog några, så en stjärna till alla er! Att vara aktiv på lektionen är jätteviktigt! Även om man inte känner sig bekväm med att prata, så behöver man försöka, för annars kan man aldrig bli bättre och känna sig mer bekväm i såna situationer. Vad tänker ni, förstår ni hur jag menar?


Det var det här som var läxan tills idag:


Förförståelse av en text – enskild uppgift
1.      Textens rubrik är ”Jag fick en trickcykel”. Vilken ledtråd ger den? Vad tänker du att den texten kommer att handla om?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
 
2.      Fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic växte upp i en miljö där det inte fanns så mycket pengar. Hur tror du att det har påverkat honom?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
 


3.      Här är orden som hör till texten! Kan du berätta lite, utifrån orden vad du tänker att texten ska handla om?


 


en trickcykel, -ar
en cykel som man kan göra olika tricks med, t.ex. cykla på bakhjulet, cykla med en hand på styret
Fido Dido
tecknad figur, som användes för reklam för en läskedryck
tecknad
ritad
en lirare, - (vardagligt)
här: kille
spretig
här: med hår som sticker ut åt olika håll
cool (vardagligt)
som är säker på sig själv
sno (slang)
stjäla, ta något som tillhör en annan person
uppkavlad
uppvikt (om ärmar på en skjorta)
en tuffing, -ar
en självsäker person
förtvivlad
mycket ledsen
en mästare, -
en person som är bäst på något
en hoj, -ar (vardagligt)
en cykel
spåra ur
att något inte går som man har tänkt
värsta Rambon
precis som Rambo
Rambo
en bultsax, -ar
John Rambo är en gestalt på film, som löser problem med våld
ett kraftigt verktyg som man använder för att klippa av tjocka stänger av järn
uppriktig
ärlig, som säger sanningen
en kick, -ar
en stark upplevelse
trigga igång på
här: verkligen gilla att göra något
smyga, smög, smugit
röra sig tyst så att ingen hör att man är där
en fönsterruta, -or
en ruta av glas (på hus)
en pryl, -ar
grej, här: något man gör
åka fast
att någon ser vad man gör och försöker stoppa det
pinsam
som man skäms över
förtjäna
här: att ha gjort något dumt och få ett straff för det
en dunjacka, -or
ett pingisrack, - (vardagligt eg. en
pingisracket)
 
(ett) skit (vardagligt)
en (sport)jacka som är fylld med dun (från fåglar)
en racket klädd med gummi för att spela bordtennis
här: allt möjligt annat
plocka på sig
här: stjäla, ta något utan att betala
(en) humor
det att ha förmåga att skämta och tycka något är roligt
professionell
här: som gör något på ett smartare sätt
en galning, -ar
en galen, lite tokig person
läspa
ha svårt att säga bokstaven s utan att tungan sticker ut mellan tänderna
(en) talträning
här: det att öva på att säga s
förnedrande
som gör att man känner sig som en värdelös person
anta, antog, antagit
tro, förmoda
hävda sig
visa att man kan något lika bra som andra
spritta, spratt (supinum saknas)
här: ha svårt att sitta still
rusa runt
springa runt snabbt
en jugge, -ar (slang)
en person som kommer från forna Jugoslavien
en blatte, -ar (slang)
en benämning på (mörkhyad) utländsk person (nedsättande)
en grabb, -ar
en pojke
kaxig
självsäker och tuff
köra med (vardagligt)
hålla på med, använda
gnälla
beklaga sig
taskig (vardagligt)
elak
bita ihop, bet, bitit
här: fortsätta utan att bry sig om det
(ett) kaos
ingen ordning
(ett) bråk, -
det att man slår eller skriker åt varandra för att man inte är vänner
en smäll, -ar
det att någon slår någon med handen i t.ex. ansiktet
(en) sympati
det att man är vänlig och förstår hur någon känner sig
(en) blåtira, -or
ett blått märke runt ögat
förvänta sig
tro att man ska få något
en klapp, -ar
ett lätt och vänligt slag
en örfil, -ar
ett slag med handen över någons öra
en lusing, -ar (vard.)
ett slag med handen
dra sig undan, drog, dragit
gömma sig
sticka, stack, stuckit
ge sig iväg
(en) tröst
det att man visar att man tycker synd om någon
slita, slet, slitit
arbeta hårt
försörja någon
ha ekonomiskt ansvar för någon
en fighter, -s
en kämpe, en som arbetar hårt
(ett) humör
sinnesstämning; här: ha lätt för att bli arg
(ett) snack, - (vard.)
prat
räcka någon något
ge någon något (när man sitter vid bordet)
brista, brast, brustit
här: bli för mycket för någon
en träslev, -ar
en sked av trä som används i matlagning
pallra sig iväg
här: gå iväg
en tegelsten, -ar
en sten av tegel som man bygger hus med
studsa
slå mot något (här fönstret) och sedan åka tillbaks åt andra hållet
få spel (vardagligt)
bli mycket arg
vansinnig
helt tokig
en brödkavel, -ar
ett redskap som används när man bakar och som ser ut som en rulle med två handtag
driva med, drev, drivit
skoja med, skämta med
(en) ironi




 


________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


 
4. Titta det att man säger en sak till en person men menar något annatpå frågorna och försök svara på några av dem! Vilka frågor vill du verkligen ha svar på?


  1. Vad står det i texten?


  1. Vad hände efter Zlatans cykel blivit stulen?
  2. Vad hände på Wessels varuhus i Örebro?
  3. Hur hade de andra pojkarna i hans omgivning det?
  4. Vad gjorde mamman när hon var jättearg och inte orkade lägre?
     


  1. Läs mellan raderna


  1. Kan du förstå varför Zlatan började stjäla cyklar? Varför? Varför inte?
     


  1. Resonera


  1. Vad tror du att Zlatans besvärliga uppväxt har betytt för hans framgångar?


________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


 
Det är ingen mening med att lämna in den efteråt, för nu har vi redan pratat om det och ni har dessutom läst texten. Ni kan hitta texten här:
https://www.sanomautbildning.se/upload/Grundhjulet_mallar_s32.pdf


Imorgon ska ni prata om att "sammanfatta" texter och Liselotte hade skrivit något om det i inlägget efter det här. Ni träffar henne imorgon och vi ses på måndag!


Ha det fint!
/Sofia

8 kommentarer:

  1. Ayman 32
    Jag förstår vad du menar.
    Nu ska jag läsa en ny roman.
    Ha det fint!
    :)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag förstår vad du menar, för att jag av dem som inte känner sig bekväm med att prata :(, men jag ska försöka att vara aktiv i lektionen från imorgon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Det låter bra! Man kan börja lite smått och sedan öka! Det brukar kännas bättre bara man har börjat vara med litegrann!

      Radera
  3. Hej hej!
    Det är första gången som jag skriver här och det känns väldigt bra när man kollar på vad har vi gjort för idag, så att ingen kommer och missa någonting.

    Ja, det förstår jag vad du menar och jag ska försöka vara ännu mer aktiv i klassen, så man får lära sig väldigt mycket när man diskutera med klasskamrater och lärare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!:) Vad kul att du har hittat hit och känner att bloggen kan vara användbar!

      Det låter bra det med lite mer aktivitet! Det är bra träning och en chans att visa vad du tänker!

      Radera
  4. ja . jag förstår det så jag kommer att träna mer för att bli bättre.

    SvaraRadera
  5. Jag vill en lite sammanfattning om den texten c 30 hjälp mig det är viktigt

    SvaraRadera