fredag 26 augusti 2016

Samtal och bearbetningen

Ni fick skriva klart era sammanfattningar idag och jag hoppas att alla har lämnat in. Vi pratade med så många som möjligt om era resultat och blickade framåt lite. Hur kändes det? Vet ni vad ni behöver fokusera på nu? Eftersom vi inte riktigt hann med alla idag, får jag ta några på måndag också.


Som ni hade uppmärksammat, så är det inga lektioner på onsdag eftermiddag heller, så planeringen blir förskjuten en dag. Det vi skulle ha gjort på onsdagen görs på torsdagen.


Har ni börjat få lite koll på berättande texter nu? Har ni förstått vad som är på gång nästa vecka?


Ha en riktigt trevlig helg nu, så ses vi på måndag!
/Sofia och Liselotte

35 kommentarer:

  1. Ayman32

    Det är alltid roligt att snacka med dig Sofia.
    Min självtrående säger till mig att jag ordentlig ska klara mig i denna termin.

    Jag har ändrat många ord och fraser och nu är det absolut bätter.

    Jag hoppas att jag kan lära mig lite mer om berättelse, annars ska jag plogga lite grammatik, men idag kl:6 är jag på Stortorgets fest.

    Vad ska ni göra?
    skriv järna! Annars kommer ni att få stooooort .
    ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32
      Själv rättning:
      Annars kommer ni att få ett stooooooooort <<>>.

      Radera
    2. Ayman32
      Stoooooort F

      Radera
    3. Vad bra att du tror på dig själv! Bra självförtroende har du alltså...

      Radera
    4. Ayman32
      Jag bör verkligen tro på mig, för att jag vill engagera mig och mina kamrater, men de kanske engagera sig på annat sätt.

      Radera
  2. Ayman32

    Själv bearbeta.
    Jag har lärt mig, att jag måste läsa min fantastika text, inna jag publicerar den.

    Själv rättning:
    Jag hoppas att jag kan lära mig lite mer om berättelsen! Annars ska jag plogga lite grammatik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rättning:
      Jag tror att "inna" är fel, det kan vara innan. Eller hur Ayman32

      Radera
    2. Rättning:
      Jag tror att "inna" är fel, det kan vara innan. Eller hur Ayman32

      Radera
    3. Ayman32
      Ja, eller hur.
      Tack Mahoud, fast jag kan säga det direkt till dig.
      :)

      Radera
    4. Rättning:
      Du har skrivit fel på mitt namn (Ayman)
      Mahmoud

      Radera
    5. Ayman32
      Mahmoud tack för rättning.

      Radera
    6. Ayman32
      Självrättning:
      Mahmoud tack för rättning!

      Radera
  3. Ayman32

    Vad är skillnaden mellan mer och mera?
    Skriv en rätt svar!
    Tack.
    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.iklartext.se/mer-eller-mera-fler-eller-flera/

      Radera
    2. http://www.sprakbruk.fi/index.php?mid=2&pid=13&aid=2425

      Radera
    3. Ayman32
      Mera tack för dig!
      Länkarna är mer än hjälpsamma.

      Anteckning: Jag kan inte räkna ett tack.

      Radera
  4. Det väsentlig är att man ha ett samtal med läraren och veta vad man måste göra och vad måste koncentrera sig på. Jag förstod vad vi ska göra nästa vecka, så jag ska kolla på länkarna "berättande texter", efter som jag inte har kollat i lektionen. sen ska jag tänka på min berättande text.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32
      Rättning:
      Jag tror att " efter som" kan bli eftersom.
      Jag tror att "Det väsentligt är" är en bra skrivning nivå.

      Radera
  5. Ayman32
    Jag har varit på fästen. Det var jätte tråkigt.
    Nu är jag hos Mahmoud, och vi ska göra någonting rolig.

    SvaraRadera
  6. Jag har redan lämnat. Det känns mig bra när man skriver vad vi har gjort för idag.
    :-* :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32

      Rättning:
      Jag tror att "Det känns mig bra" kan bli Det känns bra.
      Jag tror att "vad vi har gjort" kan bli vad har gjort.
      Varsågod och rätta min kommentar.

      Radera
  7. Idag har jag lämnat min ny text, så hoppas jag att få bra betyg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32

      Jag tror att "min ny text" kan bli min nya text.
      Jag tror att "hoppas jag att få bra betyg" kan bli hoppas jag att få bra betyg!
      Varsågod och rätta min kommentar.

      Radera
  8. Det verkar som att det roliga hos Mahmoud ikväll är att kommentera på bloggen!;) underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32

      Du är välkommen på festen. Om du kan gå dit, kommenterar du, så vi kan träffas och ha lite roligt.
      ;)

      Radera
    2. Ayman32
      Fredags fest var vild, men lördags fest är underbart.
      Vinna eller försvinna.

      Radera
  9. Ayman32
    https://www.youtube.com/watch?v=MDO6BZs6o-k
    Lyssna och säg adjö till sommaren!
    :)

    SvaraRadera
  10. Aymn32
    Jag ska fästa och dricka mjölk. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32
      Självrättning:
      Jag ska festa...

      Radera
  11. Ayman32
    Det var en vild fäst för mig. Tills nu kunde jag inte sova :)
    Många var där och alla hade en trevlig natt där på fästen.
    Sofia missade någonting roligt, men idag kan ni komma till.
    Ha trevlig morgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ayman32
      Om ni är vakna samma som mig.
      ;)

      Radera
  12. Ayman32
    Vem ska komma på festen?

    SvaraRadera
  13. Ayman32
    Jag bör plugga lite, innan jag går på fästen, annars känner jag dåligt i mitt känsliga hjärta.

    SvaraRadera
  14. Ayman32
    Tidsprepositioner användning.

    Tidsprepositioner är:
    OM,FÖR...SEN,I,PÅ.

    OM:Om Användes för någonting ska hända t.ex. Festen slutar om 4 timmar.
    Om användes också för att svara på frågan hur många med tre tidsordna "Dagen,dygnet,året" på bestämd form.
    T.ex. Jag skriver på bloggen flera gånger om dagen.

    FÖR...SEN: För...sen användes för någonting har hänt.
    T.ex. Jag åkte till Stockholm får 2 månader sedan.


    I: I användes för någonting har hänt i preteritum tills nu.
    T.ex. Jag har börjat Gruv i 4 månader.
    I användes också för att svara på frågan hur många med alla tidsordna utom "Dagen,dygnet,året" på bestämd form.
    T.ex. Vi cyklar en gång i veckan.

    PÅ: PÅ användes för någonting har INTE hänt i preteritum tills nu.
    T.ex. Jag har inte varit i Syrien på nästan 2 år.
    På användes också med "tidssnabbt"
    T.ex. Jag läser en bok på 8 timmar.

    källor:
    https://www.youtube.com/watch?v=5qSeopi1hvk

    SvaraRadera
  15. Ayman32
    Jag har kommenterat med mer än 400 ord och hoppas att någon ska rätta de orden!
    Jag älskar mig.

    SvaraRadera