torsdag 25 augusti 2016

Bearbetningen fortsatte

Ni fick idag fortsätta att bearbeta era sammanfattningar som ska skrivas på datorn och lämnas på Fronter. Ni skulle själva eller med hjälp av kompisarna eller lexikon bestämma vad ni ville ändra och inte. Ni ska också skriva en kommentar till er bearbetning efter sammanfattningen. Det skulle kunna se ut ungefär så här:


"Min kommentar:
Jag var inte så nöjd med min första text, eftersom jag glömde att skriva en rubrik och jag hade inte alls tänkt på verbformerna. När Karin tittade på min text, blev jag uppmärksam på de här misstagen. Jag bytte också ut flera ord, som jag själv inte tyckte passade, t.ex. skrev jag "ägnade sig åt" istället för "gjorde". "Gjorde" var också ett ord som jag hade använt flera gånger, så nu fick jag bättre variation. Jag såg också att jag hade missat flera viktiga nyckelord, så det har jag skrivit om nu."


Förstår ni hur jag menar då? Ni kan fortsätta lite imorgon, men vi kommer att "låna er" ett tag och prata enskilt med er om era resultat hittills. Inför det samtalet kan du gärna fundera på vad DU behöver göra för att utvecklas vidare.


Om ni blir klara innan lektionen är slut imorgon, kan ni ta reda på mer om "berättande texter", vilket vi har läst nu under de senaste veckorna. Titta gärna på det här:


https://sites.google.com/site/genrepaasfiinorrkoeping/genrer-inom-sfi/beraettande-genre


http://www.slideshare.net/storken/berttande-texter-att-skriva


Tills på måndag vill jag att ni ska ha lärt er lite om det här och då kommer vi jobba vidare med det. På tisdag kommer det att bli hemstudier för er, eftersom vi lärare ska på utbildning då. Ni kan redan nu börja fundera på en egen berättande text som ni skulle kunna skriva. Den ska handla om ett reseminne eller ett barndomsminne. På måndag kommer ni också få lite andra uppgifter som ni får jobba med tills på onsdagen. Ni kommer att få lektionstiden på torsdag och fredag nästa vecka till att skriva, men man kan även använd tiden hemma. Det ska vara en text på ca. 1 dataskriven sida i storlek 12.


Vi ses imorgon!
/Sofia

4 kommentarer:

  1. Ayman32

    Att bearbeta min text är en bra sak.
    Imorgon ska jag skriva min spännande kommentar. :)

    planeringen är bra, även jag tycker inte om att skriva en berättelse, men kanske ska jag göra någonting bra.

    Imorgon ska jag kolla på länkarna. Idag är jag för mycket trött. Jag är trött på att jag är trött. ;)

    sov gött!

    SvaraRadera
  2. Ayman32
    Vilken mening är rätt, och varför?
    1. Hon var ordentligt blött.
    2. hon var ordentlig blöt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.ordklasser.se/adverb.php
      Titta på den här sidan och se om du kan lista ut det själv!:) Trevlig helg!

      Radera
  3. Ayman32
    Länkar är nyttiga. Införmantionen i bode länkarna är bra.
    Tack.

    SvaraRadera