måndag 29 augusti 2016

Att måla språket

Jag hittade ett långt filmklipp med tips på hur man kan göra en text mer beskrivande eller målande som man också kan säga. Det är för långt för att vi ska titta på det på lektionen, men titta gärna på egen hand.


Här kommer länken:
Att måla språket


Den här är också bra, men kortare så den kan vi titta på tillsammans, men titta gärna innan så att ni är förberedda:
Miljöbeskrivning


Att beskriva personer får man tips på här:
Direkt personbeskrivning


Man kan också beskriva indirekt så att läsaren själv får skapa sin bild:
indirekt personbeskrivning


Ha det bra
Liselotte

8 kommentarer:

  1. Ayman32
    Den långa videon har jättebra information.
    De 3 andra är bra också.
    Tack lisa!

    SvaraRadera
  2. Ayman32
    Det känns så roligt, när jag säger mina lärare pluggar i mitt dagliga klassrum. :)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Ayman32
      Ja! mycket bra information.
      De ska hjälpa oss, att utveckla våra berättelser.

      Radera
  5. Svar
    1. Ayman32
      Rättning:
      Jag tror att"bra förklarning!" ska bli En bra förklaring.
      Varsågod och rätta min kommentar!

      Radera
  6. Ayman32
    Att beskriva en funderande man är inte så bra för mig, men den var en bra beskrivning.
    stacka man! Han bör tvätta sig.

    Jag lyfter upp min hand för mycket, för att jag alltid njuter av lektionerna, så jag hoppas att jag inte bestör er.

    SvaraRadera