måndag 2 november 2015

Läsloggarna

Idag var det verkligen roligt att se alla igen! Det var länge sen! Det kändes som att det hade gått ganska bra med läsning och att skriva läslogg på kapitlen, vilket var uppgiften tills idag.


Vi började med att titta på planeringen för de närmsta veckorna och det väntar läsförståelse och "teater" den här veckan. Hur känner ni inför det? Vi pratade ju om att det kan vara lättare att uttrycka sig på svenska, när man får spela en annan person. Tror ni det också?


Ni fick sitta i mindre grupper och läsa upp och prata om era läsloggar. Jag gick runt och lyssnade och ni hade många bra tips till varandra och även bra kommentarer på varandras tankar. Jag tjatade lite extra om strukturen, att man måste skriva av exakt rätt från boken, att skriva vilken bok det handlar om och från vilken sida man har hämtat citatet.


Jag och Liselotte ska nu bedöma era texter och vi kommer, som vi har sagt, att titta på om ni har gjort kopplingar till er själva och omvärlden. Om ni inte har följt Liselottes exempel, så får ni chans till det nästa vecka, då ni ska skriva ytterligare en läslogg på kapitel 15. Vi kommer också att tipsa er om språkliga förbättringar. Vad såg ni i varandras texter idag?


Tack för idag! Vi ses imorgon! :)
/Sofia

3 kommentarer:


  1. Hej Sofia det var så länge!
    Lektionen var bra och vi fick lära oss nya ord som vanligt! Och det är mycket bättre att du har skrivit planering, eftersom det hjälper oss att gå vidare med boken.
    När du sa att vi ska träna med att spela teater, då jag trodde att jag inte kunde göra de här sakerna men sen tänkte jag att det är lättare och roligare än andra uppgifter som vi fick förut t.ex (reportage och nyhetsartiklar):D Så nu jag är entusiastisk! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att läsa, Mays! Det kommer att bli jätteroligt tror jag:)

      Radera
  2. Jag är entusiastisk över det för att det är för första gången kommer jag att spela teater, det kommer bli roligt att vara en annan person. Vi kommer också att upptäcka våra talanger.

    SvaraRadera