måndag 16 november 2015

Romananalys

Vi började med att samla era tankar om vad en romananalys kan innehålla och ni hade bra koll på det. Ni fick sedan titta på två exempelanalyser av två andra romaner, som ni hittade på Fronter - vårt rum - Arkiv - Olika texter och gener - Författare och romaner och där fanns exemplen om Hjärtans fröjd och Hundraåringen. Ni läste lite i dem och försökte lista ut vilka frågor, som de hade använt, för att kunna skriva. Vi samlade ihop frågorna och kom överens om att vi ska utgå ifrån det här, när ni ska skriva era analyser:




Romananalys av ”Pojken i randig pyjamas”
Skriv din analys i sammanhängande form och motivera dina svar genom att förklara och visa exempel. Här finns en film om att utveckla sitt resonemang:

Innehåll
  • Vad heter romanen och författaren?
  • Vilken typ av roman är det? Genre?
  • Vad handlar romanen om? Ca. ¼ sida i storlek 12.
  • Är berättelsen verklig eller påhittad?
  • Hur börjar romanen? Var det intressant?
  • Vilka är de viktigaste händelserna i romanen?
  • Hur slutar romanen?

Personer
  • Vem är huvudpersonen? Beskriv utseende och egenskaper!
  • Berätta kortfattat om de andra personerna!
  • Vilka relationer finns mellan personerna?

Miljö
  • Var utspelar sig händelserna?
  • Beskriv de viktigaste platserna!

Tid
  • När händer det?
  • Under hur lång tid utspelar sig händelsen?
  • Är tiden viktig? Skulle det kunna hända idag?

Språk
  • Är orden lätta eller svåra?
  • Är det mest dialoger eller berättande text?
  • Finns det bildspråk?
  • Är det långa eller korta meningar?

Egna tankar
  • Vilka känslor fick du av att läsa romanen?
  • Vad vill författaren lära oss? (Budskap) Lyckades han nå läsaren?
  • Vem skulle du rekommendera den här romanen till?


Den här analysen är något som ni kommer att få jobba med här på lektionerna och även hemma. Ni kan tipsa varandra under arbetets gång och även få små tips av oss lärare. Ni ska lämna in den på Fronter senast fredagen den 27 november. På lektionerna nu framöver är det lite individuellt arbete - läs klart romanen, börja skriva analysen, läs exempelanalyser och tipsa varandra och fråga oss.
Titta gärna på filmen här ovanför om "att utveckla ett resonemang", för i den här analysen handlar det mycket om att förklara, visa exempel och motivera det man tycker och tänker.
Vi ses imorgon!
/Sofia
 

6 kommentarer:

  1. Jag ska läsa klart boken först för att veta vad som hade hänt i slutet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Atmosfären var värmt och bekväm i klassrummet idag. Vi jöbbade tillsammans som en familj.
      Tack för idag, jag har lärt mig mycket :)
      Och visst jag hållar med Noor.

      Radera
  2. Visst är det ett bra val att läsa klart romanen först, så man får helheten!
    Verkligen Hiba, fin atmosfär idag tack vare ert engagemang och synen på varandra! Vi lär tillsammans genom en god stämning i klassrummet!:)

    SvaraRadera
  3. en ny dag. en ny uttmaning. vi kan själv klart göra det!

    ( säger så och gråtar på sängen ) :D

    SvaraRadera
  4. en ny dag. en ny uttmaning. vi kan själv klart göra det!

    ( säger så och gråtar på sängen ) :D

    SvaraRadera