tisdag 4 november 2014

Grammatik är svårt! Så är det!


Efter ett långt höstlov kommer vi tillbaka. Vad gjorde ni under ert lov? Jag försökte studera flitigt med mina uppgifter och skötte hushållet.

Idag fortsatte vi rätta våra klasskamraters bloggar, och alla delade in våra idéer om hur en mening blir bättre. Jag vill inte förneka att jag är fortfarande förvirrad över grammatiken, men jag ska träna mer och aldrig ge upp.

Böjningsformer hos verb, skiljetecken och stavning är våra vanliga misstag när vi skriver så vi måste bli mycket noggranna. Dessutom finns det stor skillnad mellan talspråket och skriftspråket när man skriver stavningen. Ibland förväxlade vi verb med substantiv, så vi måste dubbelkolla ordet eftersom substantiv lägger på början av en rubrik.

Vi är tacksam att Sofia har jättestort tålamod att tjata om grammatiken till oss.

En annan aktivitet som vi gjorde idag var berättelse om olika roliga händelser från hundraåringens bok. Julius var kreativ med vad han gjorde med ynglingen som ser kul ut med solglasögon på honom. Allan sa, adjö till sina kissetofflor för att han fick ett par skor från den döda ynglingen. De gamla killarna har en kompis, Benny heter han, som blir deras chaufför. Gunilla är en elefantmamma. Kommissarie Aronsson fortsätter att lösa situationen.

Till slut fick vi en uppgift om sammanfattning av dem övriga kapitlen (s. 61- 83). Vad ska hända med den gruppen? Ska allihopa få sitta i fängelse? Vad tror ni?


Ha en trevlig kväll.
Benelda

14 kommentarer:

  1. Hej Benelda!

    Vad duktig är du Benelda! Jag har lärt mig många nya ord av dig och jag tycker att du kommer att bli en känd författare, men jag inte kommer att gissa vad ska hända med Allan och kompisarna. Det räcker att läsa sista kapitlet i boken och vita om. "hahaha"

    Ha en trevlig dag och lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mohammad,

      Det är bra att jag har delat någonting med dig.


      Benelda

      Radera
  2. Jag har lärt hela boken, så jag vill inte att fuska dig att svara( Kan jag?)hihihi....
    Jag hänger med Mohammad om att du ska komma bli en känd författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Noi,
      Vad ska hända till dem? Det kommer att vara vår hemlighet för nu, Noi. hihihi

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Noi . Du vet vad jag tycker. Jag tror att du inte har glömt dem. De är röda. hahahah.
      Kram

      Radera
  4. Bloggen är ett bra sätt att vi kan hålla på kontakta med varandra. Jag tycker om att läsa på vår blogg. Här kan jag vet om vad mina kärra vänner tycker eller tänker. Men nu undrar jag om att var är ni i någon stan?, finns ingen som skriver kommentar längre bara gammal gubbar Mohammad och gammal kärring Noi. Kom igen mina vänner!! Heja vår blogg!..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha!! Vad rolig du är Noi, men jag håller med dig! Var är allesammans? Kom igen nu! :)

      Radera
  5. Vilket jättebra inlägg, Benelda! Wow! Så bra sammanfattat o jättebra språk! Bra jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sofia!
      Jag försökte! hehehe
      När man skriver på bloggen, tycker jag att det är en utmaning eftersom det är viktigt att kunna vad man ska skriva och hur man ska beskriva om händelser.

      Radera
  6. Vad duktig du är Benelda, du har skrivit bra inlägg. / Sonja

    SvaraRadera
  7. Nu kunde jag skriva också/ Sonja

    SvaraRadera
  8. Hej allihopa!
    Jag kommer tillbaka efter liten ensampaus hahaha,, jag skoja med er, för att jag var verkligen väldigt stressad, därför jag kommentera på bloggen.Jag kommer överens om att du har skrivit ett bra inlägg.

    SvaraRadera