fredag 24 oktober 2014

Rätta texter

Idag på morgonen var det väldigt få elever till en början, men det droppade in några stycken efter hand. Var ni trötta eller? :) Den lektionen jobbade eleverna med att rätta de senaste blogginläggen, som Noi, Rui och Najoua har skrivit. De diskuterade tillsammans om hur texterna kunde bli bättre. Jag jobbade individuellt med några elevers intervjuer. Jag undrade vilka ändringar de hade gjort och varför. Vi tittade på strukturen och språket. Det är bra att själv tänka vad man gör bra och vad man behöver träna mer på. Vad tyckte ni som fick sitta med mig idag och gå igenom era texter?

Samma arbete fortsatte på eftermiddagens lektion. Jag hann bara prata med Mohammad och Benelda, så ni andra får vänta tills vi ses nästa gång. Nästa lektion är inte förrän 4 november, så ni får studera flitigt hemma nu! Jag sa ju att det finns många självgående uppgifter/övningar på Fronter i Arkiv, t.ex. grammatik, jobba med reportage, rapport m.m. Ni kan också läsa texter från På G och skriva sammanfattningar eller svara på frågor. Men det som jag vill att alla gör är:
- Läs i Hundraåringen... fram till sidan 83. Skriv upp minst 20 nya/bra ord, alltså ord som ni tycker är användbara och som ni vill komma ihåg.
- Skriv en till läslogg på de nya sidorna som du läser. Ta ut minst 5 citat och lämna in det på Fronter (helst) eller på ett vanligt papper. Tänk på att verkligen reflektera och skriva vad du tycker och tänker och varför.

Lycka till! Plugga hårt!
Ha en skön helg!
/Sofia :)

12 kommentarer:

  1. Hej Sofia!
    Jag ska svara på din fråga "Vad tyckte ni som fick sitta med mig idag och gå igenom era texter?" via din e-post adress om det inte stör dig.

    SvaraRadera
  2. Hej Ms. Sofia,
    Det är alltid en lärorik tid med dig.
    Ja, jag ska försöka att bli en flitig elev!
    Ha en bra dag!

    Benelda

    SvaraRadera
  3. Idag komma vi några sticker till skolan på samhällskunskap. Nu sitter jag kvar och vänta på engelska lektion på efter middag. I väntan på nästa lektion tänker jag att göra någonting som jag tycker att det ska vara roligt, så kommentera på bloggen är den första saken som jag tänker på.

    Min svara på frågan var jag kände mig jättebra när vi satt tillsammans och rättade på min uppgift. Men många gånger hade du förklara till mig att vad var fel och jag skulle göra som där eller som här, det förstod jag i börjande sedan tog det på väg bort, kanske jag är så gammal och kan inte komma i håg dem :(

    Men jag ger inte upp Sofia, jag ska kämpa hårdare än numera. Hoppas att jag ska komma att vinna med min själv tävling.

    Vi ses nästa på tisdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad roligt det är att läsa att du gillar bloggen! Det gör jag också! Det är roligt att läsa era kommentarer och se att ni kämpar för att formulera er tydligt!

      Ja, fortsätt kämpa! Klart att du kommer att vinna din tävling!😊

      Radera
    2. Det är bra att det finns en annan gammal person i vår grupp. (hahaha)
      Best regards from S.M

      Radera
    3. Men jag vill säga tack Noi för att jag lär mig ett ord från dig. Det är "ge upp" och jag tror det här verbet har kommit från engelska "give up" och det betyder samma sak.
      Tack snälla lärare Noi.

      Radera
    4. Ja titta vad bra att ni lär av varandra! Jättekul gamla mannen och gamla kvinnan! :)

      Radera
    5. Vad brå att du är här Sofia!
      En gammal man hae en fråga.
      Vad betyder "att föredra"?
      Tack!

      Radera
    6. Det som man helst vill/bör göra.. Ex: "vila är att föredra efter att du har opererat dig"

      Radera
    7. Det bästa är... Kanske en bättre förklaring!

      Radera
    8. Tack och ha en trevilg natt!

      Radera