måndag 17 november 2014

Genomgång av språkuppgiften

Oj, oj, oj... Idag blev det många grammatiska begrepp, som säkert snurrade runt i mångas huvuden och många tyckte kanske att det var ansträngande (ett nytt ord idag). Jag märker att vissa kan detta med grammatik och skrivregler jättebra, medan andra behöver träna mycket mer på det.

Vi pratade ganska länge (igen) om meningar, huvudsatser och bisatser. De bisatsinledande orden är många och några av dem är: om, eftersom, när, medan, att, trots att, fastän och medan. När ni läste upp era exempel så konstaterade vi att en mening kan börja med en bisats och sluta med en huvudsats eller tvärtom. Några meningar hade först en huvudsats och sedan två bisatser och den här meningen har en bisats först, sedan en huvudsats och sedan två bisatser:

"Om Kicki kunde tala, skulle hon berätta, att den döda kroppen hade flyttats cirka 30 minuter, innan den försvann."

Vi pratade också om meningar där tid eller plats kommer först, t.ex. "Där fick han se en elefant." eller "I rummet fanns många elever, men bara en lärare." eller "I fredags befann jag mig i Stockholm." Det man måste tänka på är ju att verbet kommer på andra plats och har man två verb, så kommer subjektet mellan verben. Ni gav också exempel på långa meningar och korta meningar från boken. Flera av er verkade förstå, varför man ska variera sig när man skriver, eller? Varför ska man använda olika meningar?

Det finns många dialoger i Hundraåringen och det vet man genom att det finns talstreck eller pratminus på flera ställen. Emanuel kunde inte hålla sig från att läsa en dialog, där Hinken svär över elefanten. Personligen så är det min favoritdialog, när Allan har sagt åt Sonja att sätta sig, så säger de så här:
- Där rök nummer två, sa Julius.
- Satans, jävlar, helvete, sa Gunilla.
- Usch, sa Benny.
- Här får du ett äpple, Sonja, sa Allan.
Allan är verkligen nöjd över sin insats!:)

Flera avancerade eller bra ord/uttryck kom upp och jag tänkte skriva en liten text med de orden i, så får vi se om ni förstår:

"Det var en ansträngande lektion för många idag. Några elever gick ut en stund och gjorde en hörförståelse, men efter hand dök de upp igen. Jag höjde lite på ögonbrynen, när någon av dem blev klar väldigt snabbt. Kanske grubblade den eleven för mycket, så det blev svårt med koncentrationen. Jag hoppas inte att eleven försöker slingra sig från hörförståelse. :) De flesta elever befann sig i klassrummet och vi tittade oss omkring ibland, för att lyssna vem som hade något att säga. Det är rejält svårt med grammatik för några, så vi behöver träna ytterligare. Vi kan göra det återigen vid ett senare tillfälle. Jag hoppas att ni inte tycker att jag kör med er, för då måste vi ta tag i det problemet. Jag vill ju bara att ni ska bli bättre."

Kan ni hjälpas åt att hitta synonymer till de här orden med fet stil?

Imorgon, tisdag, är Rose-Marie vikarie. Hoppas att det går bra! Någon av er får skriva blogginlägget då!
Vi ses på fredag!

15 kommentarer:

  1. Hej Sofia! Det var jättebra Lektion igår och vi hade lärt oss mycket bisats och huvudsats, fäst jag kunde allt om bisats och huvudsats. Eller hur Sofia! vad säger de om det. Jag hoppas att allt gick bra med dig idag. Jag ska göra min bäst och hitta synonymer till de här orden. Visis på fredag. Najoua

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du kan nog det, men det är alltid bra att repetera!:) vi ses på fredag! Allt gick bra med mig idag, tack!

      Radera
  2. Hej!
    När vi använder olika meninger,ska vi variera oss. Vi ska också lära nya ord och vi glömmer inte orden , om vi sätter orden i en mening. Det kan locka som läser texten som vi skriver.
    Vi ses på fredag!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker om det här verb slingra sig.

    SvaraRadera
  4. Det är säkert att man ibland slingrar sig, men det är också säkert att man ibland har flera orsaker som gör honom/henne utan någon koncentration.
    Man är sjuck.
    Man är arbetslös.
    Man hyser oro för framtiden.
    Man saknar sin familj, föräldrar, syskon, vänner.
    Jag tycker alltid om att jag är bäst, men jag blev trott.
    Det var ett bra exempel Sofia om "slingar sig", men det gör ont.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att du inte slingrade dig, utan du gör alltid ditt bästa!

      Radera
  5. Hej Sofia,

    Jag tror att du inte kör med oss eftersom du aldrig tvivlar på oss att vi kan bli bättre.

    Synonymer:
    anstränger - pressar, arbetsam
    dyker upp - visar sig, kommer fram
    höjer på ögonbrynen - reagerar med förvåning (och kritik)
    slingrar sig - undviker att svara sanningsenligt
    tittade oss omkring - kollade överallt
    befinner sig - är
    rejält - pålitlig, säker
    ytterligare - mer, vidare
    återigen - ännu en gång, igen
    kör med er - bestämmer alltid över för någon
    ta tag i - grepp

    Hoppas att allt är bra med dig. Vi ses på fredag!

    SvaraRadera
  6. Jag är ledsen för att jag missar varje måndagar lektioner. Det menar inte att jag svänga mig från lektioner. Det förstår jag att grammatik är ärlig svårt, därför behöver jag träna mer. Jag tycker aldrig att du bestämmer mig, precis! få då måste vi ordna det problemet.

    vi ses på fredag.:)

    Noi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag förstår att du inte slingrar dig från måndagens lektioner. Om du kunde, så vet jag att du skulle vara med! Tur att vi har bloggen, så du i te missar så mycket:)

      Radera
  7. Hej Sofia!

    Jag tycker att texten blir bättre om vi byter ord och variera med ordföljd, bisats.

    Synonymer:

    befann sig - befinner sig någonstans , är, t.ex. De befinner sig just nu i Australien.
    ansträngande - tröttsamt, jobbigt, t.ex. Det är ansträngande att cykla uppför backar.
    höja på ögonbrynen - det visa att man är förvånad.
    återigen - en gång till, på nytt( annan) t.ex. Han har återigen valts till president.
    slingra sig - sväng, vindla, t.ex. Hon slingrade sig och gav inget riktigt svar på frågorna.
    grubblade - funderar, tänkte djupt, tänka mycket, t.ex. Jag har länge grubblat på hur jag ska göra.
    rejält - bastant, kraftfullt, också som man kan lita på någon.


    SvaraRadera
  8. i tisdags befann jag mig inte på lektionen med rosmarie för att jag och några andra elever gjorde ett läsförståelse prov. Jag ansträngde mig mycket att förstå texten, men jag tycker att det var svårt för mig.
    När jag kom tillbaka hem grubblade jag mycket på några ord som jag glömde vad det betyder. Så behöver jag träna ytterligare på läsförståelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken bra liten text, där du använder flera av de nya orden!:) jasså, tyckte du att det var svårt? Man får kämpa vidare och inte ge upp! Du är på rätt väg!:)

      Radera